Leta i den här bloggen

tisdag 26 november 2019

Veganmat och tempel

För första gången på resan förflyttade vi oss mellan två länder via landvägen. Vi blev upphämtade av en tuktuk från vårat boende i Huay Xai och skjutsades till Laos gräns. När vi "checkat ut" från Laos väntade en kort busstur till Thailands gräns. Väl där "checkade vi in" och sedan hade vi cirka 6 timmar från Thailands gräns till Chiang Mai, där vi skulle spendera en hel vecka. Resan var, till skillnad från Laos, skump-fri och det rullade på hyfsat bra. Vi fick se en ny sida av Thailand när vi körde igenom små byar, berg och fält. Det övergick långsamt från att se ut nästan som i Laos till att vi kom fram till storstaden.


Vi kom fram till Chiang Mai på eftermiddagen och hann inte med att göra så mycket. Vi tog en promenad runt vårat kvarter, åt middag och gick sedan och la oss. Morgonen efter lämnade vi vårat billiga hostel för att övernatta på ett lyxboende. Mamma hade via hemsidan "hotels" fått en gratis natt på ett hotell, som vi hade fått av henne (älskade mamma). Vi valde Arun Dara Villa och är såååå nöjda med vårat val. För det första hade vi ett eget rum! och slapp dela med flera andra. För det andra hade vi en egen pool OCH ett eget badkar. Och, som om det inte räckte fanns även den mest fantastiska dusch jag haft. Vi tog vara på all tid vi fick på Arun Dara Villa. Vi hann med bad i både pool och badkar, tre duschar och vi satt i timmar och åt av frukostbuffén, längesen jag njöt av att äta frukost. Det kändes overkligt att få njuta av något så lyxigt. Vi som vant oss vid sunkiga hostels och vitt bröd med artificiell sylt till frukost. Samma dag som vi var på Arun Dara Villa hade jag namnsdag, så vi lyxade till det ännu mer genom att köpa fika som vi smaskade på vid poolen. Tack mamma för denna natt, den var välbehövlig!




Vi bestämde ganska snabbt att vi inte skulle lägga så mycket pengar på olika aktiviteter under våran vecka i Chiang Mai. Vi hade hittat lite saker vi velat se, men det passade inte riktigt våran budget. Istället valde vi att lägga lite extra pengar på god mat. Chiang Mai är en fantastisk veganstad, vilket jag inte hade en aning om. Det finns flera restauranger som endast har vegansk mat, några vegetariska ställen och det fanns till och med veganskt fika! Vi valde alltså att lägga våran budget på mat under våran vistelse i Chiang Mai. Mitt favoritställe blev Goodsouls kitchen, deras Philly´s steak sandwich är DET godaste jag ätit. Jag gillade även Aum vegetarian food, deras Khau soi var jätteod, och The Donut cafe and delivery (endast veganska donuts!).



Chiang Mai är mest känt för sina tempel. Det finns en otrolig mängd tempel i hela staden, vi hittade 5 tempel bara av att stå stilla på en och samma plats. De flesta byggnader är väldigt utsmyckade med guld och färger, medan andra har lite mer unika utsmyckningar. Under en förmiddag tog vi en tempelpromenad för att checka av de mest omtalade templen. Vi har blivit lite trötta av just templen, då vi sett en hel del redan, men vi hittade två stycken som vi gillade lite extra mycket. Wat Jetlin var ett väldigt mysigt område, där själva tempelbyggnaden inte stod i fokus. Här var det istället en stor damm som fångade allas intresse. Runt dammen låg ett litet promenadstråk där man fick promenera över en bambubro, som dekorerats med lyktor och parasoll. Lyktorna hänger inte alltid vid templet, för någon vecka sedan firades en lykt-festival så hela staden var utsmyckad med lyktor i olika färger och former.


Jag gillade även Wat Sri Suphan, silvertemplet. Ett tempel som är helt klätt i silver, från golv till tak. Jag har aldrig tidigare sett ett tempel i silver, så detta blev en favorit för mig. Templen brukar oftast vara utsmyckade i guld, men detta tempel ligger i en by full av silversmeder och blev därför inrett i silver. Detta är ett väldigt annorlunda tempel, och inte lika turistigt, så jag skulle verkligen rekommendera ett besök hit.


I ett flertal tempel är det totalt förbjudet för kvinnor att gå in i tempelbyggnaden, då kvinnor menstruerar. Det tros att kvinnor förödmjukar och förstör heligheten på en plats. Så, vi valde att varken betala inträde eller gå in i tempelbyggnaderna. Jag tycker att detta är en väldigt konstig tro, där man väljer att utesluta hälften av en religions anhängare. Men, vi följde reglerna, stannade utanför och tittade på templen utifrån.



När vi behövde en paus från alla tempel gick vi till två olika köpcentrum. Gud, vad jag saknat köpcentrum när vi varit i Laos. Vi strosade runt i olika affärer och började mer och mer vänja oss vid civilisationen igen. Jag hittade en solkräm och Hanne köpte ett par byxor, men mest njöt vi av ac:n och kollade in alla konstiga prylar som säljs här men inte i Sverige. Kolla in IKEA-väskan ;)


För att få budgeten att gå ihop fick vi avstå några dyra veganmåltider och gick istället till en matmarknad för att äta. Jag förstår er som äter kött och säger att det är på street food-stånden som maten är som godast. Men, som vegan är valmöjligheterna inte så stora utan det är stekt ris eller nudlar som finns. Maten var absolut inte dålig, men vi fick inget wow-ögonblick som vissa andra fick. Det är ändå en häftig upplevelse, att klämma in sig och sätta sig på en plaststol, mitt i rök och matos i väntan på att få hugga in.


Som ni kanske vet är jag ett stort fan av att träningsboxas, och har gjort i det senaste åren. Så, när jag insåg att man kan testa på Muay Thai boxning, i Thailand, var valet inte svårt. Jag hittade en träningsstudio som höll klasser för nybörjare, drog med mig Hanne som var tvungen att avstå p.g.a. ledbesvär. Det var jag och två män som var betydligt äldre än vad jag är. Tillsammans med två ledare gick vi igenom olika positioner och tekniker, jag hade en stor fördel som kört flera år av friskis-boxning. Det var en väldigt rolig upplevelse och jag blev riktigt sugen på att börja träna boxning när jag kommer hem (ping framtida Moa). Efter 1 1/2 timme rann svetten ordentligt och kroppen hade fått en rejäl genomkörare. SÅ roligt.


På söndagskvällen drog vi iväg på söndagsmarknad. Det som förut varit bilvägar stängdes av för att fyllas med olika stånd, allt från mat, godis och souvenirer. På ett torg hade en stor grupp ungdomar framträdande, några sjöng, spelade instrument eller dansade med pinnar. Det blev ingen shopping för oss, då det som såldes är saker vi sett typ hundra gånger innan. Men, jag hittade ett litet dumplingsstånd som sålde veganska dumplings, middagen var fixad. Efter en stund delade vi på oss, jag skulle på massage och Hanne skulle tillbaka till hostelet, jag kände någon som knackade mig på axeln, en asiatisk kvinna som ville informera om att min väska var öppen. Någon hade alltså öppnat min väska för att leta efter något att stjäla, som tur var hade jag bara en vattenflaska och en sarong i väskan (båda låg fint kvar i väskan).

Efter söndagsmarknaden lyxade jag alltså till det med en massage på Sense Massage & Spa. Jag beställde en "deep tissue" massage, som ska gå djupare in i musklerna och jobba upp knutar. Massagen var FANTASTISK. Det gjorde sjukt ont i både rygg och vader, vilket är ett tecken på att behovet av massage fanns. Efter massagen väntade en kopp te och en riskaka på mig nere i receptionen. Väldigt mysigt spa med en inte så avslappnande massage. Perfekt avslut på våran vecka i Chiang Mai.

Våran vecka i Chiang Mai är nu över och jag måste säga att staden imponerat på mig. Chiang Mai är i mitt tycke mycket mysigare än Bangkok. Storstadslivet finns där men Chiang Mai är mer strukturerat och lugnare än kaoset i Bangkok. Det finns inte jättemånga aktiviteter i Chiang Mai, vilket har varit lite tråkigt för oss som älskar att hitta på saker. Men det har varit en bra stad för att hämta ny energi och äta fantastisk mat. Som storstad får Chiang Mai 8/10 i betyg. Det är en promenadvänlig stad med både gamla och nya kvarter. Shoppingen är bra och maten är otroligt bra.

Vi har nu lämnat Chiang Mai och flugit med propellerplan till Myanmar, ett helt nytt land som för oss båda är helt okänt. Så vi är väldigt spända på att se vad som väntar oss här. Var beredda på nästa inlägg, om ni precis som vi inte har så stor koll på Myanmar ;)

1 kommentar:

  1. Låter som en varierad vecka ni upplevt. Härligt att ni hittade så mysigt hotell att nyttja natten på. Kul att du äntligen fick boxas igen☺️ Och härligt med riktig massage, och inte bara stretch i pyjamas 😉 kram

    SvaraRadera