Leta i den här bloggen

onsdag 6 november 2019

Ännu mer bergsklättring

Efter fyra nätter på Maylyn Guest house var det dags för oss att flytta närmare centrum. När vi bodde på Maylyn hade vi ett eget rum med eget badrum (LYX). Boendet låg på andra sidan centrum och vi behövde korsa en flod varje gång vi ville in till centrum. Det var ett fantastiskt lugn på våran sida, varken koreansk karaoke eller fulla européer hördes. Boendet låg inbäddat i en liten trädgård med massor av katter, hundar och fjärilar som njöt av omgivningen. Jag gillade boendet men det var inget utmärkande med det och sängarna var väääldigt hårda (vilket är ganska vanligt i Asien). Maylyn Guesthouse får 7/10 i betyg.



Efter att vi checkat ut tog vi våra väskor (mina 20+kg) och promenerade till vårat nya boende. 25 minuter senare, och rejält svettiga, kom vi fram till Easy Go backpackers hostel där vi hade bokat ett privat rum. När vi kom fram visade det sig att vi inte alls skulle bo på Easy Go hostel utan att vårat privata rum låg i grannhotellet Park View. Vårat rum är fräscht, ligger bra till och har pool (som vi dock inte använt). Utsikten är fantastisk och vi tillbringade kvällen med att titta ut genom fönstret och sippa på en gratis drink. Tydligen är det någon som ska lämna boendet och då får man två gratis drinkar var. Gratis = ja, tack! Park View Hotel & Hostel (eller easy go hostel) får 7/10 i betyg. Park View är lite fräschare än Maylyn och har bättre sängar, men jag gillade Maylyns läge lite bättre.


Samma dag som vi bytte boende passade jag på att lyxa till det med en massage. Hemma i Sverige brukar jag gå på massage en gång i månaden då jag får grova spänningar i framförallt ryggen. Jag försöker få till en massage/månad även när jag är borta, och denna gång ville jag testa den traditionella massagen i Laos. Den traditionella massagen börjar med att man får ett brunt pyjamas-set som man ska ha på sig under hela tiden. Oftast används ingen typ av massageolja, men jag fick lite på min nacke och på mina händer (?). Om man tänker att det ska vara en avslappningsmassage har man fel. Här sträcks kroppen ut i sina yttersta lägen, mina ben sträcktes upp i luften och min rygg försöktes knäckas. Massören använde allt från armar, fötter och knän för att massera och trycka på olika punkter på kroppen. Då jag hade på mig en pyjamaströja kunde hon som masserade knappt komma åt att massera min rygg, vilket är där spänningarna är. En mycket annorlunda och intressant massage. Kul att testa men inget jag rekommenderar.


Vi har även försökt utforska veganutbudet i Vang Vieng, något som varit förvånansvärt enkelt. Jag använder oftast appen "happy cow" och går till restauranger som rekommenderas där. Vi har inte lyckats hitta någon traditionell mat från Laos (förutom Khanom krok, kokospannkakorna). Men, det blir mycket thailändskt, vietnamesiskt och lite europeiskt, vi hittade även mexikanskt . Något som är väldigt billigt i Laos är frukt-shakes och juicer. 11 kronor för en mangosmoothie, DRÖM! Och ja, jag har halvt levt på mangosmoothies, då det är billigt och det smakar flytande mango. Jag gillade några restauranger lite mer:  Happy Mango, Veggie Tables (SÅ god röd curry) och Amigos. Jag har ett flertal gånger behövt skicka tillbaka maten då det varit ägg i, även fast jag tydligt sagt att jag inte vill ha ägg i. Var noga med att förtydliga NO EGG och NO MILK.




Våran sista dag i Vang Vieng spenderade vi med två av våra favoritaktiviteter: cykling och vandring (bergsklättring). Vi gick tillbaka till cykeluthyrningen och hyrde samma cyklar som gången innan, sedan bar det av! Vi började faktiskt att cykla åt samma håll som förut, men svängde inte av mot Blue Lagoon 2, utan vi fortsatte mot Nam Xay Viewpoint. Vägarna var till mesta del asfalterade (!!) och vi färdades längs risfält och berg, genom små byar med en oändlig mängd kossor.



 Efter 6km kom vi fram till Nam Xay Viewpoint. En lite kortare klättring än Pha Ngern View Point, cirka 30 min, tog oss upp till toppen. Vandringen upp till Nam Xay var lite enklare än Pha Ngern då stegen i genomsnitt var lägre. Även här var det en markerad stig med bamburör som man kunde ta tag i när klivet blev för högt eller vägen ner var för brant. Nam Xay är lite mer turistig, då den är enklare, så till skillnad från Pha Ngern var vi tvungna att dela bergstoppen med andra turister. Nam Xay blev känt tack vare Instagram och det finns nu, hör och häpna, en motorcykel som man kan ta bilder med. Ja, du läste rätt, en motorcykel. Vyn är lika fantastisk utan motorcykel men det gjorde upplevelsen minnesrik. Har man tid rekommenderar jag att besöka båda utsiktsplatserna, men är tiden knapp är Nam Xay vårat första val. Klättringen är kortare och vyn är FANTASTISK.



På hemvägen bjöd solen på dagens sista solstrålar, medan vi cyklade förbi ett risfält (tror vi) som höll på att skördas. Här användes inga maskiner utan en liten grupp stod med böjda ryggar och högg av stråna. På andra sidan vägen lyste solen upp bergen. Oj så jag gillar denna stad, så lugn och så vacker. Vang Vieng har verkligen fått en plats i mitt hjärta. Själva centrum är inget att ha, men runt centrum är där man hittar det riktiga Vang Vieng. Risfälten, byarna och bergen istället för koreaner, karaoke och alkohol.


Vi har nu tillbringat våran sista kväll i Vang Vieng. Vang Vieng är en stad med stor variation, det finns nästan allt för alla här. Mestadels naturupplevelser men även barer, luftballongsturer och nattmarknad finns. Som naturälskare är detta himmelriket, bergvandringar, blå laguner och cykelturer. Som stad är Vang Vieng inte så intressant, det är inte så mycket liv på dagarna och utbudet på shopping eller inomhusaktiviteter finns knappt. Vang Vieng får av mig 8/10 i betyg.
 
Imorgon åker vi vidare mot Luang Prabang där vi ska spendera fem nätter.
Vi hörs där!

1 kommentar:

  1. Gnisslade cykeln fortfarande? ;-) Vilket fantastiskt område runt om kring byn, så roligt att ni cyklar iväg och får se det riktiga Laos. Hoppas Luang Prabang blir lika fantastiskt:-)

    SvaraRadera