Leta i den här bloggen

måndag 4 november 2019

Sockertoppsberg, grottor och laguner

En minst sagt skumpig resa som skulle tagit fem timmar, men som tog lite mindre en fyra timmar då chauffören körde som en galning, tog oss från huvudstaden till Vang Vieng. Vägen var under perioder riktigt dålig och man satt på helspänn i väntan på nästa stora gupp eller grop. Efter fyra timmar var det äntligen över och vi klev av i ett hett Vang Vieng. Staden var förr känd som en riktigt partystad med både alkohol och droger, men staten tog tag i detta och nu är staden mer känd för sina utomhusaktiviteter och sin otroligt vackra omgivning med floder och sockertoppsberg. När vi kom fram till Vang Vieng kändes staden nästan tom och utdöd, det var inte många ute i centrum. Min gissning är att turister är ute på aktiviteter på dagarna och kommer till centrum för att festa på nätterna.

Under våran första heldag besökte vi Tham Jang Cave. Vang Vieng har ett väldigt stort utbud på olika grottor med olika former och storlek. Vi valde just denna grotta då den låg nära vårat nuvarande boende. Via en orange bro kommer man till ett litet hus där man får köpa inträde för ca 11 kr, sedan väntar en mängd trappor för att komma in i grottan. Tham Jang Cave var ganska lik den vi såg i Cat Ba med sina "smältande glass" formationer, men så vacker!

Tham Jang Cave är speciell då det ligger en mindre turistig blå lagun precis vid ingången till grottan. Vattnet var inte jätteblått, men i en blå nyans och väldigt klart. Jag hoppade i tillsammans med några barn för att svalka mig efter klättringen upp till grottan.

Vi hade hittat en bild där det var en trägång mitt bland risfälten och bestämde oss för att gå dit. Det visade sig att vi bodde granne med risfälten, vilket kom som en positiv överraskning. På bilden var risfälten knallgröna och redo att skördas. Men, när vi kom dit syntes ingen grönska, istället fick vi promenera ut på trägången bland en brun sörja. Det är alltså ingen risfälts-säsong. Längst ut på gången fick vi en glimt av några gul-gröna risfält med sockertoppsbergen som backgrund. Väldigt vackert trots att vi hamnade i fel säsong.

Vi har för det mest haft väldigt tur med vädret under våran resa. Jag hade regn en dag i Bangkok men mer än så har det inte varit, fram tills nu. Igår bestämde vi oss för att se solnedgången och skyndade oss ut, väl framme möttes vi av en rejäl skur. Vi lyckades som tur var hitta ett tak att vänta ut stormen under. Två kvällar med regn har vi haft hitintills, men det är ganska mysigt plus att temperaturen blir mer behaglig. Det ser ganska dramatiskt ut på bilderna också.

Regnet avtog ganska snabbt igår kväll, så vi kunde besöka nattmarknaden utan att bli blöta. Marknaderna runt om i Asien ser ganska lika ut, det är elefantmönstrade kläder, väskor och handmålade tavlor. Vang Viengs marknad var ganska folktom, med ett gäng koreanska turister som försökte pruta ner sina köp. Vi hittade dock en souvenir som stack ut från alla marknader som vi varit på, små necessärer med dåligt broderade motiv och texter. Vad tycker ni om " A tr eeis sosad"? Jag hittade även Khanom krok, laotiska kokosnötspannkakor, som slumpmässigt blivit veganska. Pannkakorna var väldigt söta men goda! Roligt att för en gångs skull kunna testa street food, då det för det mesta är kött i allt.

I morse ringde klockan 07:00, vi åt frukost, numera gör vi egen gröt, och sedan gjorde vi oss redo för en heldag på vift. Vi hyrde två cyklar och började trampa. I 9 km cyklade vi på grusiga vägar genom små byar, risfält och bergslandskap. Det enda ljud som hördes var några få fåglar som kvittrade och min cykel som skramlade och som förmodligen hade behövts smörjas lite. Vi började på en asfalterad väg men den övergick snabbt till en grusväg med stora stenar och hål. Vi sicksackade oss fram, med händerna som krampaktigt höll i styret.

9 km och 1 1/2 timme senare kom vi äntligen fram till Blue Lagoon 2. Det finns tre kände blå laguner i Vang Vieng som har fått namnen Blue Lagoon 1, Blue Lagoon 2 och Blue Lagoon 3. Den första är enklast att ta sig till och är därför mer besökt. Den tredje lagunen är svårast att ta sig till och ska vara vackrast. Vi tog den andra då den skulle vara en blandning av de andra två. När vi kom dit var vi nästintill ensamma men med tiden rullade det in lite asiatiska turister, de flesta från Korea. Vi pratade med en kille när vi badade som blev förvånad över att vi inte hade flytväst på oss när vi skulle bada i djupt vatten. Vi förklarade att vi kunde simma och faktiskt inte behövde flytväst, han blev väldigt imponerad. Blue Lagoon 2 är precis som det låter, en blå lagun. Man har försökt göra lagunen lite turistig med hjälp av två olika hopptorn och en zipline. Vi tyckte verkligen om lagunen och tillbringade hela förmiddagen där. Det är förmodligen inte högsäsong för Laos just nu, för det var väldigt lite folk under förmiddagen, vilket jag gillar!

Efter några timmar av sol och bad (inget hoppande från hopptornen här) satte vi oss på våra cyklar igen. Denna gång med destination Pha Ngeun viewpoint, 5km från Blue Lagoon 2. Pha Ngeun är ett berg där man får en panoramautsikt över Vang Vieng, om man lyckas ta sig till toppen. En 40 minuter lång hike, där man i princip bara klättrar rakt uppåt, är det man måste överkomma för att få panoramautsikten. Våra ben var redan ganska möra efter att ha cyklat i 14 km, men vi tog oss långsamt hela vägen upp. Det finns en markerad stig och underlaget är ganska enkelt att gå på, men det är ganska stora steg som man måste ta för att klättra uppåt. Men, det var det värt, så vackert!

Våran första tanke var att se solnedgången uppe från berget, men vi hade läst om hur mörkt det blir och om alla spindlar som kommer fram när det blir mörkt, så vi promenerade neråt efter en stunds vila. Solnedgången fick vi istället se när vi cyklade hemåt. Ett fantastiskt avslut på en riktigt bra dag.

Vi hade bara bokat boende fram tills imorgon men vi har fortfarande saker kvar att göra i Vang Vieng. Så imorgon flyttar vi från vårat lilla rum ute i skogen in mot centrum för att spendera ytterligare två nätter i Vang Vieng, sedan rullar vi mot Luang Prabang.