Leta i den här bloggen

tisdag 31 december 2019

Tyfonen Ursula

Vi sov en natt på ett hotell precis intill Cebus flygplats, där jag träffat min familj gör första gången på över tre månader. Vi hann inte med mer än att prata, kramas och bara landa tillsammans. Dagen efter ringde klockan vid 8 och vi skulle, efter en lyxig hotell frukost, bege oss mot ön Malapascua. Malapascua är en ö i Filippinera mest känd för sina fina stränder och för dykmöjligheterna, där av anledningarna till varför vi är här. Den första kvällen promenerade vi runt på ön och blev förvånade över hur många svenskar vi hörde. Att åka så långt bort och så hör vi svenskar redan första dagen, vilken besvikelse haha. Redan på kvällen fick vi höra att en storm förväntades komma om två dagar, på julafton, så vi bokade in en dykdag dagen efter. Vi hade inte dykt på över ett och ett halvt år, så det var ett nervöst gäng som klev på båten. Men, när utrustningen var på och vi sjönk ner till våra 18 meter kändes det som att vi inte gjort något annat. Vi dök vid Gato Island, en ö en timme bort från Malapascua, med väldigt fina koraller och några små roliga djur, bl.a. två sjöhästar!

Vi hann med en traditionsenlig julaftonspromenad innan stormen som väntades komma anlände. Malapascua består av en blandning mellan lite finare, enkla hotell/dykresorts och lokalbefolkningens boenden, där hälften är små plåtskjul och den andra hälften enklare betonghus. Vi hann se de vackra stränderna och byn som ligger centralt på ön, innan regnet öste ner och vi tvingades springa tillbaka till vårat boende. Jag lyckades gräva fram varsin regnponcho, som vi drog på oss innan vi gick till grannrestaurangen för att äta en fyrarätters, italiensk julmiddag.

Stormen, som senare visade sig vara en tyfon, blev värre och värre under kvällen. Det blåste rejält och regnet piskade mot restaurangens plywood-skivor, som satts upp i försök att hålla oss torra. Väl tillbaka på vårat boende inser vi att vi varken har el eller vatten, vilket skulle vara i nästan två dygn. Vi inser också att mamma och pappas säng har blivit genomblöt och vi tvingas sova alla fyra i mitt och Kristoffers rum. Det fortsätter att regna och blåsa under hela natten, men det är inte förrän morgonen efter som vi inser vilken skada tyfonen gjort. Båtar har ofrivilligt skjutsats upp på land och förstörts, träd har ramlat och hus har förlorat både tak och övervåningar. Ingen hade förutspått att tyfonen Ursula skulle slå till så hårt som den gjorde, men som det såg ut var det endast materiella saker som hade förstörts. Vi gjorde en liten insats och plockade skräp på stranden i någon timme. Tre säckar med både skräp och blad/grenar lyckades vi få ihop.

Vi åt främst på två olika restauranger under våra fem nätter på Malapasuca, och gillade allihopa. Angelina Beach, där vi bodde, hade riktigt bra italiensk mat. Det gick att få både vegansk pasta och pizza utan ost. Efter att ha levt på ris och nudlar i tre månader, var pasta och tomatsås riktigt uppskattat. Våran favoritrestaurang blev Ocean Vida, som hade ett blandat utbud med allt från pasta, sallader och filippinska rätter. Det veganska utbudet var hyfsat bra och väldigt gott!

Våra planer förändrades lite när tyfonen drog in, så vi kunde varken göra ett andra dyk eller åka iväg på utflykt (då 18% av alla båtar förstördes). Under våra resterande dagar gick vi på promenader, låg på stranden och gjorde ett snorklingsförsök, men det fanns inte så mycket att se. Vi hade fem riktigt lugna dagar, vilket var ganska skönt. Jag fick massor av tid att bara landa hos familjen och det är väldigt skönt med lite semester från semestern. Här har jag överlåtit allt ansvar till mamma och pappa och slipper tänka på vart vi ska, vad vi ska göra eller hur vi tar oss dit. Jag har nog hamnat i ett väldigt avslappnat läge och det är därför blogginlägget kommer nästa en vecka efter det att vi lämnat Malapascua... Men, lite julledigt har vi alla ;)

I skrivande stund är det 7 timmar kvar av detta år (och detta årtionde), hur galet är inte det? Tack alla ni som läser vad jag skriver här! Det är så roligt att se att det är så många som vill följa med på min resa, som fortsätter även nästa år ;)