Leta i den här bloggen

fredag 6 december 2019

Intensiva och krassliga dagar

Vi hade medvetet bokat en lyxigare och lite dyrare buss när vi skulle ta oss från Bagan till Yangon. Vi åkte med JJ express, som enligt recensioner vi läst skulle vara det bästa företaget att åka med. Vi valde en lyxigare buss då vi skulle spendera 10 timmar på bussen. Vi blev väldigt nöjda med vårat val. Till skillnad från Vietnam var det inga "sleeper"-säten utan sätena var stora fåtölj-liknande platser med gott om utrymme för benen och för att kunna luta sätet bakåt. JJ express bjöd både på vatten, snacks och filt (vilket verkligen behövdes i deras nerkylda buss). Vi lyckades sova bort största delen av resan och ankom till Yangon vid sju-tiden på morgonen.

Vi kom fram till vårat boende lagom till frukost, sedan fick vi sitta och vänta på att våra sängar skulle bli klara så att vi fick checka in. Vid 13-tiden fick vi tillgång till våra sängar och jag slocknade direkt... Sömntimmarna på bussen var inte tillräckligt för mig och jag sov i några timmar till, innan det var dags för oss att utforska våran nya stad. Yangon är Myanmars största stad och var huvudstad fram tills 2005, då Naypyidaw tog över stafettpinnen. Trots huvudstadsbytet är Yangon Myanmars kommersiella centrum och runt fyra miljoner människor bor här. Staden har flest byggnader från kolonialtiden i hela Sydostasien. Så första dagen gick vi mest runt och tittade på byggnaderna och imponerades över arkitekturen och alla färgglada byggnader. Variationen på byggnader är så cool, det är allt från nybyggda höghus till gamla byggnader med växter klängandes utanpå.

Under våran andra dag besökte vi Kandawgyi park, i hopp om att komma undan den hektiska staden. Vi hade läst om att parken skulle vara en lugn oas där man kunde promenera runt en sjö som var omringad av träd. När vi väl hittat dit visade det sig att parken var under ombyggnad, så det största delarna av promenaden var avstängd. Vi fick en fin, men kort, liten promenad vid sjön. Sjön byggdes för att ge staden rent vatten under det engelska koloniala styret. Sjön är nu bara en fristad för att träna, ha picknick eller slappna av.

Något som jag tycker är intressant är att det väldigt tydligt syns att det finns flera olika religioner i Yangon. Det känns som att det ofta bara är en religion som präglar en stad eller by, t.ex. syntes det att det i Bagan var flest buddhister då det var otroligt många munkar och tempel. Men, här i Yangon är det väldigt blandat. Det kan ligga en moské, en kyrka och ett tempel inom samma kvarter och befolkningen är en spridd blandning mellan dessa religioner. Det glädjer mig att se blandningen av människor i en och samma stad.

När jag ändå är inne på saker som gör mig glad, så måste jag prata om vårat boende! Vi bor på Backpacker Hostel Yangon, ett hostel som varit över alla våra förväntningar. Boendet är superfräscht, duscharna fantastiska, frukosten helt okej och sängarna SÅ sköna. Så fort vi steg in på vårat rum blev jag imponerad över hur rent, vitt och stort allt var. Istället för en ranglig våningssäng, har detta boende byggt stabila sängar som sitter fast mot väggen. När man drar för de tjocka (!) gardinerna känns det som att man har ett eget litet rum. OCH det finns både ett stort skåp för väskorna samt ett mindre för värdesaker. Detta är ett av våra favoritboenden, en klar 10/10.

Ni som hängt med ett tag vet att jag älskar solnedgångar, så självklart försökte vi hitta ett bra ställe igår för att se solen gå ner. Vi tog oss ner till Yangon river och hamnade vid en färjeterminal där lokalborna samlats för att ta färjan över floden till en mindre by. Vi satte oss på en trappa tillsammans med några andra och såg när solen gick ner och himlen blev lätt rosa. Solnedgången bjöd inte på samma fantastiska himmel som i Mandalay, men det var mysigt att sitta ner en stund och få en inblick i vardagslivet i Yangon.

Veganutbudet i Yangon har varit bra! Under våran första kväll besökte vi 999 Shan noodle house, ett hål-i-väggen ställe som serverade, tro det eller ej, nudlar. Det mesta gick att få veganskt, det fanns en stor variation på nudelrätter och det var riktigt billigt! Det finns även en mängd ställen med indisk mat, vilket alltid är en bra idé. Mitt favoritställe blev Nourish Café, ett helveganskt café. Maten var dyrare än på det ställen vi brukar äta, men HERREGUD så gott det var. Det finns allt från sallader, smoothiebowls och wraps, allt veganskt och väldigt fräscht! Igår hittade vi även ett mörkt bröd när vi gick runt i en affär. Vi som inte ätit grövre bröd på mer än två månader blev helt till oss och köpte brödet tillsammans med lite pålägg. Det blev en perfekt lunch!

Idag har vi legat i sängen nästan hela dagen. Vi har lyckats dra på oss varsin förkylning och känner oss krassliga, en riktig "film i sängen"-dag idag. Efter en lugn dag tog vi oss i kragen, beställde en taxi och åkte iväg för att se Shwedagon Pagoda, den heligaste buddhistiska helgedomen i Myanmar. När vi kom fram till pagodan visade det sig att man behövde betala cirka 100 kronor per person för att komma nära pagodan, så vi höll oss på avstånd. En väldigt vacker pagoda, men vi uppskattade den inte så mycket då våran "titta på pagodor"-bägare är rätt full plus att vi som sagt är riktigt krassliga.

Jag måste erkänna att jag är glad att vi valde att stanna i Yangon i bara tre nätter. Staden är väldigt intensiv och kulturen är väldigt påträngande. Att ha kortkläder här fungerar inte med kulturen. Hanne tvingades ha korta shorts en dag, då allt annat var inlämnat på tvätt, och blev konstant kollad på. Alla stannade upp och glodde, folk ropade "Hello, hello" från sina bilar och en man kom fram och skällde på burmesiska till henne. Av de städer vi besökt under våran resa i Myanmar är Yangon den vi tyckt minst om. Jag kommer på mig själv med att gå runt på helspänn när vi är ute. Yangon är dock en väldigt intressant stad med fina byggnader och parker, men den blir lite för intensiv för mig. Det är mycket bilar, folk skriker och vi blir tittade på vart vi än går. Så, det ska bli ganska skönt att komma till Vietnam och kunna slappna av ett tag.

Imorgon lämnar vi Myanmar efter 12 intensiva dagar och kommer ÄNTLIGEN tillbaka till vårat älskade Vietnam. Vi hörs där!