Leta i den här bloggen

söndag 22 december 2019

Avsked i Da Nang

Våra sista dagar tillsammans avslutades i Da Nang, en Vietnamesisk storstad som ännu inte blivit attackerad av turister. Ett måste från min sida var att vi skulle vara i Da Nang på antingen en lördag eller söndag. Så, på söndagsmorgonen tog vi den lokala bussen som åker mellan Hoi An till Da Nang och gjorde oss redo för storstadslivet igen. Varje lördag och söndags hålls en "eldshow" vid en drakliknande-bro i Da Nang, och detta var något som jag sett framemot och taggat till så länge. 21:00 stod vi vid vattnet och räknade ner minuterna tills showen skulle börja. Det kändes nästan som Nyårsafton med den stora folkmassan som stod samlade i väntan på showen. Från ingenstans började draken "spruta ut" eld i några minuter. Det gjordes sedan en paus och alla titta på varandra "var det här allt?". Men, efter några minuter började elden sprutas igen och övergick sedan till vatten. Showen varade i sammanlagt 10 minuter och sedan var det över. Riktigt coolt och men en väldigt konstig idé.


Efter showen promenerade vi runt i det närliggande området. Precis bredvid drakbron ligger "Love bridge" en liten bro fylld med hjärtan, hänglås och asiatiska kärlekspar. Da Nang är riktigt fint på kvällen, broar,  båtar och byggnader lyses upp och lokalbor och turister blandas på gatorna. Jag älskar storstäder som ligger nära vattnet och som har vackra upplysningar på kvällarna. En riktigt bra start på våra dagar i Da Nang.


Da Nang är som sagt inte en så turistig stad, än så länge, och vårat boende ligger i den mest lokala delen av staden. Vi tog några dagar till att utforska Da Nang och blev förvånade över hur olika staden ser ut i de olika områdena. Vi bor vid drakbrons bakdel och promenerar man över bron och kommer till området vid drakens huvud är det som att komma till en helt ny stad. I detta område har lokalbornas hus bytts ut mot stora lägenheter, lyxiga hus och dyra caféer. Det var väldigt svårt att förstå om det var någon som bodde där men det kändes som att det höll på att byggas upp ett riktigt lyxkvarter. Jag gillar våran sida mer, blandningen av små matstånd, "håliväggenställen" och billigare caféer känns mer äkta och vi har verkligen fått en inblick av hur vardagslivet kan se ut här.



En av de saker som vi sett framemot mest med Da Nang (förutom drakbron) var Sun World Ba Na Hills. När vi bestämde oss för att åka hit var det mest p.g.a. en handbro som jag sett på instagram. Det är en lång guldig bro som "hålls upp" av två stora händer. När jag såg bilden var min första tanke "Hit MÅSTE jag åka". Vi fick skjuts och hjälp av vårat boende till ingången. Sun world Ba Na Hills ligger högt upp på ett berg, 1500 meter över havsnivå, och enda sättet att ta sig till toppen är via en linbana. Linbanefärden upp var fantastisk! Vi lämnade staden och färdades upp mot bergstopparna, halvvägs inser vi att vi kommer få en riktigt dimmig dag då vi färdas upp in i ett stort molntäcke. Riktigt coolt och den kända handbron blev ganska cool i dimma också. Bilden blev inte som jag tänkt mig, men det var ganska skönt med en dimmig och lite kallare dag.




Det vi inte visste när vi bestämde oss för att åka till Sun World Ba Na Hills var att det även fanns en gigantisk inomhus-arkadpark och en uppbyggd fejk-by. Byn är inspirerad av Europa och asiater åker hit för att "känna på" hur det är och ser ut i länder som Frankrike och Tyskland. Det var helt galet att kliva av den 20 minuters långa linebanefärden och stiga in i Europa. Byn var rejält julpyntad, det spelades julmusik och temperaturen hade sjunkit till kalla sjutton grader (????), julkänslorna flödade i kroppen. Men, det är en riktigt konstig grej att de byggt upp stad som ska efterlikna Europa och vi båda saknade det vardagliga livet som finns hemma. Här är det ingen som är bosatt utan gatorna kryllar av asiatiska turister. De som byggt fejkbyn har gjort ett riktigt bra jobb, det liknar verkligen Frankrike och Tyskland! Ser ni Notre Dame?




När den kalla temperaturen blev för mycket för oss gick vi in till inomhus-arkadparken. Tre våningar fyllda med allt från dansspel, bilrace, 3D filmer och olika åkattraktioner. Och det bästa av allt, ALLT var gratis! Vi passade på att prova på nästan alla olika attraktioner, filmer och arkadspel, allt sånt som man vägrar lägga pengar på hemma i Sverige. Våran favorit blev nog ett medelhögt frittfall som sträckte sig igenom alla tre våningar. Riktigt roligt!


Tror ni att Sun World Ba Na Hills nöjde sig med en handbro, arkadpark och en europeisk fejkby? Nej, såklart inte. I parken fanns det även flera olika tempel, inspirerade från olika länder. Utsmyckade med drakar, statyer och en gigantisk buddha. Och varför inte bygga en grekiskinspirerad trädgård när man ändå håller på? Ja, Ba Na Hills var en galen upplevelse och det kändes som att fanns inspirationer och byggnader från nästan hela världen. Det går nog inte att nämna en enda sak som INTE fanns i denna park. Vi spenderade en maxad heldag på Sun World Ba Na Hills, vilket jag skulle säga behövs om man vill promenera runt i alla områden och testa alla arkadspel.



Något som också var en riktigt rolig och konstig upplevelse var Da Nangs 3D museum, Art In Paradise. Vi hade sett att museet hade fått höga betyg på Tripadvisor och beslutade oss för att gå dit. Museet består av över 130 olika 3D målningar, med olika rum för olika teman, allt från natur, sagovärld och historia. Som koncept är detta hur roligt som helst och jag skulle säga att det är en utställning som passar alla åldrar. Idén går ut på att man ska posera framför väggarna för att få roliga och verklighetstrogna bilder. Problemet med just Da Nangs utställning var att belysningen var riktigt dålig och bildade reflektioner som förstör det verklighetstrogna upplevelserna. Trots detta tyckte jag att det var roligt att strosa runt och titta på det olika målningarna, vissa var fantastiskt bra gjorda. 




Da Nang är än så länge inte så turistigt så mina förväntningar på att få bra och god veganmat var väldigt låga. Men, till min förvåning var det mängder av vegetariska restauranger vars måltider oftast var veganska. För första gången på min och Hannes resa hittade vi vegetariska substitut och kunde för några måltider skippa att äta enbart grönsaker. Ngoc Chi blev ett av våra favoritställen, det är ett helveganskt ställe som är inriktade på nudelrätter. Till alla rätter går det att välja mellan biff, fisk eller kyckling, vad själva imitationen är gjord på lyckades vi inte få reda på. Men gott var det i alla fall! På An Lac Tam 2 fick vi för första gången testa Banh Xeo, vietnamesiska pannkakor gjorda på rismjöl. Vi beställde in 2 pannkakor var och fick in en hel tallrik full med grön mango, gurka, sallad/färska kryddor och rispapper. Efter en snabb genomgång fick vi visat för oss att man stoppar alla ingredienser i rispappret som man sedan rullar ihop till en liten vårrulle. Vårrullen doppas sedan i en fantastisk jordnötssås. Får ni möjlighet att testa Banh Xeo, GÖR DET! Vi gick tillbaka till samma ställe flera gånger för att det var så gott.


Under våra 5 nätter i Da Nang bodde vi på Khang Homestay, ett fantastiskt boende med världens mest omtänksamma ägare, Khang. Vi bodde i ett delat rum men var för det mesta ensamma. Rummet var rent, badrummet fräscht och det låg nära drakbron. På boendet bodde även en irländsk kille, Elton, som vi pratade med en hel del. Elton hade bott på boendet i nästan tre månader och tipsade om olika matställen och saker att se och göra i området. Vi åt lunch tillsammans ett flertal gånger också! Riktigt intressant att få prata med honom och höra vart han rest. Att lämna Khang Homestay var bland det jobbigaste jag gjort på resan. Efter att ha spenderat 5 dagar tillsammans hade boendet börjat kännas som hemma, och Khang och Elton kändes nästan som familj. Men, jag hade min riktiga familj att möta upp på Filippinerna och fick vinka ett tårfyllt hejdå till både Elton, Khang och Hanne. Tack finaste Hanne för en fantastisk resa!!!!

Khang och hans fru skjutsade mig till flygplatsen den 20:e December och jag påbörjade min resa till Cebu, Filippinerna. Med en övernattning i Ho Chi Minh landade jag dagen efter i Cebu. Den 21:a December klev jag av flyget och där stod dem, de finaste människorna jag vet. Som om de hoppat ut från min mobil stod de där, på riktigt, och väntade på mig. Nu har jag tre fantastiska veckor fyllda med så mycket kärlek och glädje! Tre veckor, en julafton och ett nyår tillsammans med min finaste familj. 

Vi hörs när vi börjat upptäcka Filippinerna! Och, GOD JUL!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar