Leta i den här bloggen

lördag 4 januari 2020

Spökdjur och nyårsdyk

Under våra fem nätter på ön Bohol hann vi med en hel del utflykter och aktiviteter. Vi bodde på en liten ö, Panglao, som ligger precis intill den större ön med broar som sammanlänkar öarna. Den första dagen spenderades vid poolen, för en efterlängtad "läsa bok i solen och ta det lugnt"-stund. På kvällen drog vi iväg till Abatan River för att få se eldflugor, vi klarar inte av att ta det lugnt i mer en halvdag. Vi lyckades få ihop en specialgjord båttur som gjorde att vi fick  se floden före, under och efter solnedgång. Vilket blev en fantastisk upplevelse! En perfekt blandning av "the golden hour" och ett gäng eldflugor som dök upp när mörkret lagt sig. Det var omöjligt att få eldflugorna på bild, så det får duga med några bilder från båtturen före och under solnedgången.

Dagen efter väntade en heldags utflykt med start vid Filippinernas kanske kändaste plats, Chocolate Hills. Vi fick ett erbjudande om att få åka fyrhjulingar runt kullarna, för att få en bättre och mer privat utsikt över landskapet. Någon vidare utsikt blev det inte, men otroligt kul att slira runt i leran. Vi åkte sedan lite högre upp för att få den efterlängtade utsikten över alla hundratals kullar. Just nu är det fel säsong, kullarna är nu gröna och inte sådär chokladbruna som namnet syftar på, men väldigt vackra!

Vi tog sedan ett snabbt stopp för att få njuta av ett stort område av risfält. Sedan drog vi vidare mot lunch och ett besök för att få se de djur som Yoda inspirerats av, tarsier/spökdjur. Ett område där de små djuren vilar upp sig på dagarna innan de ger sig ut på kvällen för att hitta mat.

Vi avslutade dagen vid Mag-Aso Falls. En krånglig och skumpig väg tog oss till vattenfallet, där vi fick svalka ner oss. Vi fick dela vattenfallet med två familjer till, men det var väldigt lugnt och känns som en mindre känd aktivitet på Bohol.

Nästkommande dag ägnades åt snorkling vid husrevet, vilket till våran förtjusning var fyllt av friska koraller och fiskar. På kvällen åkte vi ner till centrum och fick en färgsprakande solnedgång vid Alona Beach. Vårat hotell hade inga vegetariska alternativ på menyn, så vi fick åka in till centrum för att hitta lite roligare veganska alternativ. Till min förtjusning fanns två riktigt bra restauranger med flera veganska alternativ. Bamboo place, bjöd på burgare och Luna Rosso är en helvegetarisk italiensk restaurang med flera veganska rätter.

Vi avslutade året med två stycken nyårsdyk vid vårat husrev. Efter några hundra meter möts man av en vägg som går cirka 60 meter djupt, vi höll oss på 18 meter. Väldigt vackra koraller och massor av fisk. Perfekt avslut på året! Jag har under några dagar känt mig lite risig och var väldigt glad när vi såg att hotellet skulle ha nyårsfirande. Vid tolvslaget stod vi på hotellets tak och tittade på alla fyverkerier. Vid 00:40 gick vi till sängs och gjorde oss redo för en lång resdag till Moalboal kommande dag.

Vi är nu inne på våran tredje dag i Moalboal. Vad vi gör här får ni veta i nästa inlägg. Vi hörs!