Leta i den här bloggen

måndag 13 januari 2020

Fantastiskt landskap ovan och under ytan

Efter en 3 timmars flygresa från Cebu hamnade vi i Coron, på ön Busuanga. Vi bodde tre nätter i Coron City innan vi flyttade ut till en husbåt vid ön Coron. Var uppmärksamma här på att Coron City alltså inte ligger på Coron Island. Förutom urinvånarna är det ingen som bor på Coron Island, utan man utgår nästan alltid ifrån Busuanga. Vi landade på eftermiddagen och tog oss ut för en kvällspromenad, där vi hittade både en väldigt ranglig bro och en kille vid namn Arjay, kallas Don, som hjälpte oss ut på två fullspäckade uflyktsdagar.

Tillsammans med Don kom vi fram till att vi skulle starta våran vistelse i Coron med en halvdagsutflykt, då det hade varit en väldigt tidig morgon dagen innan. Dagen började riktigt molnigt och när vi åt frukost hann en del regndroppar falla ner över ön, men vädret bättrade sig när vi väl satte oss i båten på väg till dagens första stopp, en korallträdgård. Fantastiskt vackra koraller och en mängd olika fiskar.

Stopp nummer två var första gången som vi på riktigt fick en inblick på hur fruktansvärt vackert Coron är. Tillsammans med en annan båt körde vi in till en privat lagun med kristallklart vatten, omringad av höga, vassa berg. Landskapet är ofattbart vackert. Efter en stunds badande och njutande körde vi vidare mot en sandstrand för lunch. På båten hade två av killarna lyckats laga bland det godaste jag ätit på resan. Grönsakscurry, grillad fisk (inte till mig) med en fantastisk sås (till mig) och en mängd olika sallader. Det är något speciellt att få sitta på stranden, höra vågornas brus och äta mat som tillagats på båtens egengjorda grill. Dagen avslutades med ännu ett snorklingsstopp innan vi rullade hemåt igen.

Då vi var otroligt nöjda med Don, hans båt och de andra två killarna som jobbade på båten beslutade vi oss för att boka in en heldagsutflykt dagen efter. Tanken var såklart att hela familjen skulle åka men på morgonen var hälften av familjen tvungna att avstå, så det blev en riktig tjejdag. Efter någon timmes båttur och en kort, grumlig snorkling vid ett vrak kom vi fram till våran huvuddestination, paradisön Pass Island. En fantastisk vit sandstrand och fin snorkling är vad som väntar er vid denna ö. Vi gjorde valet att gå upp riktigt tidigt och lämnade hamnen vid 7 på morgonen, detta gjorde att vi var bland de första båtarna som kom fram till ön, så vi var i princip själva. Vi spenderade hela förmiddagen här, liggandes i solen, snorklande och njöt av paradisön. Tips är att åka så tidigt som möjligt, vid lunchtid var det ett tiotals båtar och en hel del människor, vilket förstör paradiskänslan lite.

Efter en fantastisk lunch började de komma lite för många människor för våran del, så vi åkte vidare. Nästa stopp var en korallträdgård som varit skyddad i över tio år, Lusong Coral Garden. Korallerna vid detta område var de vackraste och mest bevarade koraller jag sett på riktigt, riktigt länge. Ett stort område med mängder av friska koraller av olika arter. Har man tur kan man få se sköldpaddor här, men den turen fanns inte på våran sida. Området är sedan tio år skyddat och man får betala en slant för att få snorkla där. Fantastiskt att få se så friska koraller.

Korallträdgården var svårtoppad och det som hände efter var inte lika vackert men ack så minnesvärt. Jag fick idéen dagen innan att det vore roligt att få till ett dyk, då våra dyk i Moalboal inte blev av.  Don lovade att fixa fram utrustning till kommande dag och var redo att guidea oss igenom dyket. Tyvärr har Don en benskada som gör att han inte kan dyka, så han agerade divemaster fast ovan ytan.  Innan jag och mamma satte på oss våran utrustning fick vi en genomgång på hur vi skulle genomföra dyket, själva. Med utrustning på och med en karta, ritad på en skärbräda, begav vi oss ner under ytan. Vid 8 meters djup låg ett vrak som vi hade fått instruktioner att simma runt två gånger innan vi fick fortsätta. I det stora hela gick vårat första dyk utan divemaster riktigt bra! Vi genomförde inte planen fullt ut och sikten var ganska grumlig, men det var riktigt kul att få utmana sig lite! Vi är SÅ glada att Don hittade oss och att vi fick turen att åka få utflykter med honom, har ni vägarna förbi kan han nås via WhatsApp: +63 956 136 2298

Dagen efter lämnade vi Coron City för att flytta ut till en husbåt, vid Coron Island. Detta var utan tvekan det mest fantastiska jag upplevt på länge. Paolyn House Boat ligger i en skyddad lagun och är den enda husbåten som finns runt dessa öar. Det finns ett präglat eko-tänk, solceller ger elektricitet, tvål och schampo är nedbrytningsbart och allt avloppsvatten tas om hand om varje dag och skickas till huvudön. Själva "resorten" består av fyra olika husbåtar: köket, restaurang och reception, sovbåten där fyra olika sällskap har varsitt hus och en lyxbåt där två sällskap delar samma båt. För att ta sig emellan båtarna finns det antingen kajaker eller små eldrivna motorbåtar som hämtar och lämnar en där man vill.

Vi drog självklart ut på ett flertal paddelturer både till en närliggande snorklingsplats och till Twin Lagoon, två laguner som ovanifrån ser ut som två tvillingar som ligger i en mammas mage. Vi fick rekommendationen att paddla till Twin Lagoon tidigt på morgonen för att komma dit innan alla båtar, så vi var där vid 8 och var nästan helt själva. Våra dagar på husbåten var Filippinernas höjdpunkt. Med det galna landskapet både ovan ytan som under.

Efter två dagar på husbåten tog vi flyget till Manila, där vi spenderade våran sista natt tillsammans. Morgonen efter var det dags för ett jobbigt, tårfyllt hejdå. Familjen satte sig på ett flyg mot Sverige och jag åkte åt andra hållet, till Australien. Jag är så ofantligt lycklig över att fått ha tre veckor av kärlek och glädje med min familj. TACK för tre fantastiska veckor, i ett fantastiskt land.

Efter ett flyg på 9 timmar landade jag i Sydney och mötte Olivia! Vi har nu på börjat våran 2 månaders resa längs Australiens östkust, med ett stopp i Tasmanien. Men, det får ni läsa om i nästkommande inlägg. Puss!