Leta i den här bloggen

onsdag 16 oktober 2019

Storstadslivet

Jag och Nemo lämnade Bali och kom fram till Bangkok där det var 35 grader. Värmen har gjort det lite tufft att hitta på aktiviteter men vi har gjort lite i alla fall. Under våran första heldag besökte vi Lumpini Park, en av Bangkoks största gröna parker. Här lyckades vi hitta ett lugn i denna hektiska storstad. Vi promenerade runt en stund men sedan blev det alldeles för varmt och vi sökte oss in till ac:n. Vill man komma bort från storstadslivet kan jag rekommendera ett besök hit. När vi var där var vi nästan ensamma. Vi delade parken med några byggarbetare, pensionärer och styrketränare.

För att söka kylan hittade vi ett helveganskt ställe och valde att fika där. Veganerie är en restaurangkedja som finns på flera olika ställen runt om Bangkok. Vi gjorde två besök på olika restauranger och var supernöjda båda gångerna. Maten var god och kakorna var ÄNNU godare! Efter fikat följde jag med Nemo när hon gjorde sin första tatuering (?!?!)

Under våran andra dag i Bangkok hade vi planerat en heldags utevistelse. Vi började med en promenad till den välkända Khao San Road. En väg som förr i tiden var "backpackergatan". Men som numera är en riktigt turistig väg. På kvällarna är det hit man går för att festa, göra fylletatueringar eller köpa turistiga kläder. Jag gillade Khao San mer under dagen, då var den inte lika fullproppad med människor och den höga musiken hade inte börjat än.

När vi besökt Khao San öppnade sig himlen och det började spöregna. Vi gick in till Starbucks och fick snabbt planera om våran dag. Att spendera en hel dag ute i regn var inget som vi var sugna på. Istället bokade vi en biljetter till en VIP-bio för att se Jokern (SÅ bra!). VIP-bio i Bangkok är inte som VIP-bio hemma i Sverige. Här kommer man fram till en uppdukad buffé innan filmen startar. Man får en välkomstdrink och gratis läsk. När bion börjar får man gratis popcorn, ännu en läsk och en filt! Sätena är snarare fåtöljer, som man enkelt kan justera så att man sitter väldigt bekvämt. Sjukt lyxigt var det iallafall och en väldigt minnesvärd bio.

Dagen efter kunde vi i alla fall göra våran efterlängtade utedag! Vi började med att gå till "The Grand Palace". Palatset byggdes 1782 och var i 150 år den plats där kungen, det kungliga hovet och regeringen bodde,, men är numera ett museum. Vi tyckte dock att inträdet var lite väl dyrt så vi promenerade bara runt palatset och struntade i att gå in. Men det är en otroligt häftig byggnad, men fina detaljer!

Efter våran promenad runt palatset gick vi till en hamn för att åka en 1 kronas båttur över floden till templet Wat Arun, Temple of the dawn. Solens första strålar reflekteras på templets fasad, där av namnet. Namnet Arun härstammar från den hinduistiska guden som symboliserar den stigande solen. Väldigt vackert tempel, som man verkligen borde besöka!

Vi spenderade kvällen på shoppingmall, Siam Paragon. Köpcentret hade en flod som ringlade sig runt restaurangerna och växter hängande i taket. Det var ett perfekt avslut på min och Nemos resa. Morgonen efter åkte jag och Nemo till flygplatsen. Nemo för att åka till Sverige och jag för att hämta min nästa resekompis, Hanne. Tack Nemo för en fantastisk resa!!

Min och Hannes första dag spenderade vi på vårat nya hostel. Hanne vilade upp sig och jag tittade på Netflix nästan hela dagen. Men, våran andra dag var motsatsen till lugn. Vi hade bokat oss på en cykeltur med företaget Bangkok by Bike, som tydligen ägs av en svensk man. Cykelturen började 8 och avslutades runt 12:30. Vi cyklade till platser i Bangkok som inte invaderats av turister än. Genom smala gränder, ut på broar, bredvid vattnet och runt i bostadsområden. Det var verkligen så fint! Och väldigt roligt att få se en annan sida av Bangkok. En sida som var lugn, vacker och utan trafik och turister. Åker ni till Bangkok får ni INTE missa detta.

Det finns över 1200 tempel i Thailand och 400 av de ligger i Bangkok. Vi såg en hel del tempel när vi cyklade, bl.a. detta tempel, som ligger på Bangkoks lista av de 20 vackraste templen.

På vägen tillbaka fick vi åka båt längs kanalen en bit, för att slippa cykla hela vägen. Så skönt att få sitta ner och slippa cykla för en stund. Plus att man fick se husen som låg längs kanalen.

På vägen hem till hostelet tog vi en lokal buss! En början på hur resten av min och Hannes resa kommer att se ut. Biljetten kostade runt 3 kronor och vi åkte i nästan 40 minuter. Till skillnad från Sverige så hade denna buss ingen stationsskylt, så vi försöket hålla koll på när vi skulle gå av med hjälp  av google maps. Vi hade ändå inte förstått något om det stod skyltar, då allt är skrivet på thailändska med deras alfabet.

Bangkok har varit en mysig upplevelse! Men det har inte riktigt fallit mig i smaken. Det är en väldigt stor stad med mycket trafik och mycket människor. Det har varit ganska svårt att ta sig runt mellan de olika sevärdheterna, då deras kollektivtrafik inte är så utvecklad än. Men det har varit roligt att få komma till en storstad och få leva storstadslivet ett tag. Älskar alla köpcentrum!! Efter 6 dagar i denna stad är jag dock redo för något nytt, så det ska bli så skönt att komma härifrån.

Vi sitter nu på Bangkoks flygplats och väntar på vårat flyg till Vietnam, där vi ska spendera två veckor.