Leta i den här bloggen

måndag 7 oktober 2019

Solnedgångar i mängder

Från Ubud tog vi en taxi till Canggu där vi spenderade fyra nätter. Vi bodde på ett väldigt enkelt och billigt hostel (50kr/natt), The ruum. The ruum var helt klart värda pengarna, man fick en enkel våningssäng med delat badrum. Kaffe, te och vatten var gratis och det fanns ett kök där vi tillagade både frukost, lunch och middag. Vi valde att laga mat hemma några dagar då min mage blivit lite trött på restaurangmat och guuud så sugen jag varit på pasta.  Men igår unnade vi oss två utemåltider. Vi hade fått rekommendationer på Café Organic och The Shady Shack, SÅ god mat! Den veganska cheeseburgaren på Shady shack och smoothiebowlen från Café organic var himmelska!

Canggu är en by där det nästan befinner sig fler turister än lokalbor. Alla turister är här av tre anledningar: surfningen, stranden och veganmaten, gissa anledningen till varför jag är här? ;) Vi har alltså för det mesta varit på stranden (och ätit veganmat). Första dagen gick vi till Ar Boon Beach som låg närmast vårat hostel och tittade på solnedgången. Stranden var fin och vattnet var fyll av surfare. Det blåste ganska hårt under eftermiddagen så det blev inget dopp för oss.

Under våran andra dag i Canggu bestämde vi oss för att unna oss på varsin massage. Efter våran soluppgångstrekking var kroppen mör och mina vader gjorde SÅ ont. Så vi tog en 90 minuters massage för cirka 150 kronor. Efter en avslappnande (men inte smärtfri) massage beställde vi en Grab (som Uber men billigare!) till Tanah Lot. Tanah Lot är ett tempel som ligger på en klippa ute i vattnet. När det är lågvatten kan man promenera enda ut till templet, men är man turist får man inte klättra upp i templet, så vi höll oss på avstånd. Det sägs att det bor ormar i grottorna runt klippan som vaktar templet. Vi såg en skylt men ingen syn av någon orm. Vi fick istället se en fantastisk solnedgång! Turister kommer oftast hit för att se Tanah Lot i solnedgång, så vi var inte ensamma här... Men så vackert det var!

Till skillnad från Ubud som behållit sina tempel, små marknader och gamla hus har Canggu dragit mer åt det modernare stuket. Vi gick förbi en typ "shopping mall" där affärerna låg i glaskupoler och istället för marknadspriser som vi är vana vid kostade en tröja runt 500 kronor. Från det moderna nästan futuristiska centrumet gick vi över vägen och mötte risfälten igen. Canggu är verkligen en blandad ort med både moderna inslag och de balinesiska. Jag föredrar när Bali ser ut som Bali men det var häftigt att få möta kontrasterna.

Under våran sista dag i Canggu gick vi en 25 minuters promenad till marknaden "Love Anchor". Vägen dit var trång då bilar och motorcyklar turas om att köra på en smal väg, så vi fick tränga oss förbi för att försöka komma fram. Love Anchor är en ganska turistig marknad där det säljs allt från smycken, kläder och inredning. Vi förälskade oss i alla fina smycken och köpte ett par örhängen och ett armband.

Eftermiddagen tillbringade vi på Batu Bolong Beach. Vi hade sett en poster på vårat hostel om att Old Mans restaurang tillsammans med Ocean Mimic har en "Beach clean-up" varje lördag mellan 15-16. Beach Clean up är exakt vad det låter som, städning av stranden. Vi fick varsin handske och en stor sopsäck och gick ut på stranden för att plocka upp skräp. Sammanlagt lyckades alla plocka upp 27 kg skräp på en timme. Under regnperioden plockas 650 kg (??) skräp upp på en timme. Det är mest plast som slängs ut i naturen och mitt hjärta brast när vi såg ett litet barn slänga en vattenflaska i en buske. Här är nedskräpning ett stort problem och Ocean Mimic arbetar för att lokalbefolkningen ska få en förståelse för vad deras nedskräpning orsakar. De jobbar t.ex. med skolorna och undervisar där.

Canggu har inte riktigt levt upp till våra förväntningar. Det är en fin by, med fina stränder och väldigt god mat. Det är lätt att åka på utflykter från Canggu och det är ganska promenadvänligt. Men Canggu föll oss inte helt i smaken. Är man här för att surfa och festa är Canggu perfekt, men för den typ av resa som vi gör är inte detta ett perfekt resemål. Canggu får därför 5/10 av oss. Vårat boende The Ruum, vårat första riktiga hostel, var jättebra. Det var gratis vatten, kaffe och te och att det fanns ett fräscht kök var toppen! Det kändes som att man fick mer än det man betalade för. Rummen var fräscha men toaletten och sängarna var inte lika bra som vi hoppats. Det ligger bra till och är 10 minuter ifrån närmaste strand. Det ligger dock mittemot ett riktigt partyställe så det var hög musik på kvällarna. The Ruum får 7/10 från oss!

Igår lämnade vi Canggu och åkte till Jimbaran. Jimbaran är en av mina absoluta favoritstränder mest p.g.a. de fantastiska solnedgångarna. Igår var det även sista dagen av en festival. Stranden var fullpackad av lokalbefolkning som njöt av solnedgången, köpte mat i små stånd och lyssnade på musik från en scen som byggts upp på stranden. Vi var båda två överens om att det var exakt det här vi ville få ut av våran resa. Istället för att vara turister som tittar på något var vi nu mitt i en händelse, och deltog. Vi köpte varsin kopp av balinesisk gröt, kokad på majs, vete och typ-spirulina. Godaste balineiska maten hitintills och coolaste upplevelsen än så länge!

Nu sitter vi på Starbucks, då wifi:et på vårat hotell inte är något att ha. Men jag lyckades att streama Djurgården-Hammarby igår! (TJOHO) Om en liten stund ska vi ta våran hyrda moped och åka till Uluwatu tempel för att se solnedgången därifrån.