Leta i den här bloggen

måndag 23 september 2019

Tempel och vackra vyer

Vi har nu tillbringat tre nätter på Nusa Penida. En väldigt mycket större ö än Lembongan. Här tar man sig nästan enbart runt via motorcykel eller bil, vilket har varit en kontrast för oss. Vi som promenerade runt överallt på Lembongan har nu försökt anpassa oss till kortare avstånd eller så har vi behövt betala någon för att skjutsa oss runt. Jag har körkort men enligt de flesta vi pratat med på ön ska man bara köra motorcykel/moped om man är väldigt van att köra, då vägarna stundtals är väldigt dåliga och trasiga.

Första dagen på ön spenderades med att göra absolut ingenting. Eller ja, vi tog oss ner till havet för att bada och fick stranden helt för oss själva. Våran chaufför som skjutsade oss till vårat boende undrade hur många nätter vi skulle stanna på Penida och blev chockad när vi svarade att vi skulle vara här i 6 nätter. Vanligtvis åker folk hit och stannar i MAX 3. Men, vi ville ha några dagar av att göra absolut ingenting och några fullspäckade dagar.

Då avstånden är så pass långa har vi endast ätit på två restauranger hitintills. Warung Lonto och Penida Kekinian. Warung Lonto har sjukt billig och god indonesisk mat plus att det är stora portioner. De har en hel sida på menyn med vegetariska alternativ så där var det bara att välja och vraka. Min favorit blev tempeh/tofu Satay. Tempeh och tofu spett med jordnötssås (mums). Deras tofu var den godaste jag ätit!

Penida Kekinian blev vårat frukostställe. Vi åt middag där en dag men maten var godare på Warung Lonto. Frukosten på Kekinian var dock helt fantastisk! Vi föll för deras Coco-pancakes, som om man frågade kunde bli veganska. Pannkakorna åt vi varenda morgon! De hade även gratis kaffe mellan 7-10 på morgonen (=sparar pengar)

Igår drog vi iväg på en heldags utflykt och med heldag menar jag heeeeldag, från 10-19. Vi hade själva fått bestämma rutt och valde att utforska östra och södra sidan av Penida. Första stoppet var vid vad våran chaufför kallade, The treehouse. Trädhuset i sig var inte något som imponerade på oss. Det såg ut som en lite lyxigare trädhus. Vi imponerades mest av utsikten där trädhuset låg. Man såg både Diamond Beach och Thousand Island Viewpoint.

Diamond Beach ser ni bakom den första bukten.

Nere till höger ser ni trädhuset! Och till vänster är en snutt av Thousand Island.

Jag valde att följa med våran guide för att få en närmare syn på Diamond Beach medan Nemo stannade kvar, för att spara på krafterna lite. Vi gick på en smal sand väg längst kusten för att komma till nästa bukt. Där väntade Diamond Beach och Atuh Beach. Våran guide berättade att det för några dagar sedan hade varit en turist som dragits med i vågorna och drunknat vid Diamond Beach. Så vi höll oss på låååångt avstånd och gick inte ens ner till stranden.

På vägen till nästa stopp åkte vi förbi skyltar där det stod "ceremoni pågår, kör försiktigt". Det visade sig vara en ceremoni för de döda, där man enligt våran guide skulle tända en stor brasa på kvällen.

Stopp nummer två var Tembeling Natrual Pool. En naturlig pool som låg mitt ute i skogen. Vägen till Tembeling var nog det som var mest intressant med detta stopp. Våran chaufför parkerade och berättade för oss att man skulle åka motorcykel ner till själva poolen. Vi som typ aldrig åkt motorcykel förut blev nervösa men hoppade på bakom två killar. Vägen ner till poolen var skitläskig. Jag höll hårt i föraren medan vi sicksackade oss fram för att försöka undvika de största groparna i vägen. Det var nästan konstant nedförsbacke, vilket gjorde det ännu läskigare. Väl nere väntade ett gäng trappor för att komma enda ner till poolen. Vi badade i poolen en stund med behövde sen börja gå tillbaka, då vägen upp till motorcykeln var brant. Vi bävade för motorcykelturen på tillbaka vägen, som skulle vara konstant uppförsbacke. Men, vi klarade oss utan en enda skråma!

Stopp tre var Peguyangan Waterfall som är mest känt för sina blå trappor. Vägen ner till vattnet bestod av väldigt många blåa och branta trappor. Till våran förvåning låg det ett tempel längst ner vid vattnet och vi blev mer fascinerade över templet än vattenfallet. Vattenfallet var mer ett vattendrag som långsamt föll ner tillbaka i havet. Men det var otroligt vackert och vi enades om att det är ett av de coolaste tempel vi sett. Eller ja, själva templet är några offererings- och bönplatser men platsen som det låg på är så vackert. Och det är fascinerande att man går hela vägen ner, ner för alla trappor,  för att be.

Dagens sista stopp var Giri Putri Cave, ett grott-tempel. När vi klättrat upp för dagens sista trappor  kom vi fram till grottans ingång, ett litet, litet hål i en stenvägg. Vi kröp igenom hålet och kom ut i en gigantisk grotta. I grottan finns 6 stycken olika bönplatser, en med en väldigt vacker trappa som man går upp för, för att komma till bönplatsen. (där fick turister inte gå upp). Grottan är bebodd av en liten utrotningshotad krabba. Arten har endast hittats i denna grotta, tyvärr fick vi inte se en.

Vi har idag förflyttat oss och bor nu på den västra sidan av Nusa Penida, för att lättare kunna ta en dagsutflykt och utforska denna sida. På den östra sidan bodde vi på Nusa Garden Bungalow, där vi bodde tre nätter. Vi hade bokat en Bamboo Bungalow, som kostade runt 100kr/natt. Vi visste om redan när vi bokade att det inte fanns badrum i själva bungalowen utan att det var ett delat badrum. När vi kom dit fick vi tillgång till bungalown direkt och blev visade att badrummet låg i receptionsdelen. Receptions och "mat"-delen var väldigt mysigt och det fanns både madrasser och bord att sitta vid. Själva bungalowen var väldigt mysig och fräsch! Det fanns en fläkt, som vi ställde precis vid sängen. Fläkten gjorde att det blev en bra temperatur under nätterna. Nusa Garden Bungalow låg även bra till. Det var nära till stranden (typ 5 minuter att gå) och det fanns bra restauranger i närheten. Vi diskuterade precis hur vi upplevt boendet och ingen av oss kunde komma på något negativt, så Nusa Garden Bungalow får 8/10.

Vi har nu tre nätter kvar på Penida och ska försöka hinna med både en utflykt för att se västsidan och även en snorklingstrip för att försöka se någon manta. Men idag blir det nog en lugn dag trots allt. Vi är båda trötta efter heldagsturen igår och ska ladda upp inför nästa heldagsutflykt imorgon!