Leta i den här bloggen

måndag 16 september 2019

Tempot har dragits ner

En flygning på 2 1/2 timme, som kändes som 5, tog oss till Denpasar, Bali. På plats valde vi att ta en taxi till Sanur, då det är bland det enklaste sätten att transportera sig på Bali. Sanur ligger ca. 30 minuter ifrån flygplatsen med bil men bilturen tog närmare 1 timme p.g,a all kvällstrafik. Våran chaufför berättade att det är långa köer varje kväll... Jag hade haft väldigt låga förväntningar på Sanur men överraskades över hur mysigt och strandnära orten låg. Sanur är en turistig ort där det mest ligger butiker, restauranger och "kom hit så anordnar jag en dagsutflykt åt er"-stånd. Men det finner sig ett otroligt lugn vart man än går, vilket jag verkligen uppskattar.

Någon dag innan avresa fick jag ett whatsup-meddelande från vårat bokade boende i Sanur, som berättade att hotellet tyvärr blivit fullbokat. Så vi kollade snabbt upp ett nytt boende och bokade det istället. Vi hamnade på ett guest house som heter "Pondok Narita". Ett fräscht rum, med gratis frukost och tillgång till pool. För ca. 90kr/person för en natt tycker vi absolut att Pondok Narita får godkänt, men i betyg får det 7/10. Vi hade önskat en liiiite stöörre pool och lite mer mättande frukost (idag var det rostbröd och marmelad). Men boende ligger cirka 4 minuters promenad ifrån stranden och har gångavstånd till väldigt många restauranger.

Vi har nu haft snart tre nätter och två dagar i Sanur och har hunnit bada i havet, solat och utforskat de närmaste områdena. Vi har kommit fram till att det inte finns så mycket mer att göra här i Sanur. Det erbjuds massor av dagsutflykter härifrån, men eftersom att vi ska åka runt ganska mycket har vi avstått från dem och hållit oss på stranden.

Idag tog vi en nästan 2 timmars lång promenad (aj mina flipflop-fötter) till Scoots-kontor. Scoots är en båtfirma som kör mellan Sanur och Nusa Lembongan, vårat nästa stopp. Vi lyckades till och med pruta! Efter den långa promenaden satte vi oss på våran uteplats, spelade kort och drack varsin öl. Tempot har dragits ner drastiskt om man jämför med Singapore.

Veganmässigt är Sanur ganska enkelt, det finns veganalternativ på de flesta restauranger och på vissa är det till och med utmärkt i menyn! Då frukost ingått i vårat boende har vi endast ätit ute fyra gånger, och alla gånger har maten varit väldigt god. En ny favorit hos oss båda är en indonesisk sallad, Gado Gado. Rätten består av kokta grönsaker, temphe, tofu och en jordnötssås, såsen är så god att jag helst skulle vilja äta bara den.

Vi har även hunnit testa Nasi Goreng, indonesiskt fried rice. Jag blev positivt överraskad över hur smakrik rätten var och hur mycket grönsaker som faktiskt var i. Så Nasi Goreng kommer jag absolut att beställa in flera gånger! Nasi Goreng går att beställa på de flesta restauranger (se till att ta bort ägg bara). Just denna åt vi på ett ställe som heter "Little Bird Warung", supergott!

Vi beställde även in våran första Bali-smoothiebowl, men absolut inte våran sista. Smoothibowlen har exploderat på Bali och finns överallt. När någon hör ordet Bali kopplar man nog gärna ihop det med en god smoothiebowl.  Vi åt denna på ett ställe som heter Square One. Väldigt fräscht ställe!

Så, Sanur... Helhetsmässigt har Sanur varit okej. Vi kom båda överens om att det är en perfekt början på Bali men att man kanske inte stannar här så länge. Maten har varit god och det är nära till stranden. Dock är skillnaden på hög- och lågvatten så stor, att när det är lågvatten är det så långgrunt att det typ inte är badbart, vilket är en stor nackdel för oss. Det faktum att det inte fanns så mycket att se eller göra drar ner betyget för oss båda. Så i betyg får Sanur 6,5/10.

Imorgon tar vi båten över till Nusa Lembongan där vi ska tillbringa 3 nätter. Det blir spännande att komma ut till en mindre ö och få känna på ö-livet istället för stadslivet.

Har ni några frågor om mig eller våran resa får vi gärna slänga in en kommentar!