Leta i den här bloggen

fredag 20 september 2019

Ljusblått vatten och kritvita stränder

Våran långa promenad till Scoot´s kontor i Sanur resulterade i att vi blev upphämtade med en bil
10:30 den 14 September. Vi och två tjejer till fick skjuts ner till hamnen där båten väntade. En 45 minuters båtresa, utan de värsta vågorna, tog oss till ön Nusa Lembongan. Lembongan är en liten ö sydost om Bali. När båten körde i land, eller ja vi fick gå rakt ner i vattnet från båten och vada in till stranden, slogs vi av det kristallklara vattnet och de kritvita stränderna. Första intrycket var att vi hade kommit till paradiset. Vi tyckte att tempot var lugnt i Sanur men här var det ännu lugnare och mer avslappnat.

De flesta, turister som invånare, tar sig runt ön på motorcykel men vi valde att promenera till våra destinationer. På så sett fick vi se mer av ön och avstånden var inte mer än 20 minuters promenader. Plus att det är så pass smala vägar att jag, den med körkort, inte skulle vilja köra på dessa vägar.

Redan första eftermiddagen ville vi ut och upptäcka ön. Vi hade redan innan vi åkte kollat upp tre platser som vi ville se. Första platsen blev Mushroom Bay Beach. Ljusblått vatten och en kritvit sandstrand. Vattnet är enligt oss liiite för kallt, så det har än så länge inte blivit så mycket badande. Men att ligga och läsa på stranden och sedan bada fötterna har funkat superbra. Vi spenderade hela eftermiddagen på stranden och åt sedan middag med fötterna i sanden. Vi åt på Lumbung Bali Huts, där vi hittade vegetarisk kebab med jordnötssås, gott!

Dagen efter checkade vi av våra två sista "detta måste se när vi är på Lemongan", Devil´s tear och Dream Beach. Devil's tear ligger väster ut på ön, där får man uppleva stora vågor som splashar in i bergsklippor.  Det är en klippa, mer som en gryta, där vågorna smäller in i väggen och ut kommer en typ av ånga. Istället för att det blir ett stort splash blir det som små pustar av vågorna. Väldigt coolt! Vi blev båda två fascinerade över hur naturen bara "kan bli" så. Fantastiskt coolt ställe.

Dream Beach är, som ni hör på namnet, väldigt drömmig. Vit strand och ljusblått vatten även här. Till skillnad från Mushroom Bay var Dream Beach svår-badad när vi var där. Det slog stora vågor utanför så vi vågade inte bada. Det var några få som vågade sig ut i vattnet men de flesta stannade på land antingen för att fotografera stranden eller njuta av solen (eller både och, som vi).

Till lunch åt vi Padthai på Papa Tarros. De hade en hel sida med vegetariska alternativ men det enda som kunde bli veganskt, enligt servitören, var Padthai. Den var väldigt god dock lite liten portion...

Sista dagen var enligt våran plan helt tom, det enda vi visste var att vi skulle se solnedgången. Vi hörde folk prata om "Yellow Bridge" och bestämde oss för att kolla upp vad det var. Tro det eller ej, men det var en gul bro. Bron gick mellan Nusa Lembongan och Nusa Ceningan, grannön. Efter lite forskning hittade jag ett ställe som var känt för sin veganska mat och för sitt läge, så dit gick vi. En promenad på närmre 50 minuter (så svettigt) tog oss till The Sand. The Sand var väldigt fint och hade hängmattor och gungor ut över vattnet där man kunde koppla av. Det kändes lite som att de försökt att återskapa Maldiverna, fast i en restaurang. Maten var väldigt god, jag tog en Temphe taco och Nemo en tofuburgare. Rekommenderar starkt!

Planen var att sedan fortsätta till "Blue Lagoon" som låg längst bort på ön Ceningan, men så långt orkade vi inte gå. Istället blev vi kvar på The Sand och satt i deras solstolar och gungor. Solen stekte verkligen på igår så vi satt mest och väntade på att det skulle bli lite svalare så att vi kunde börja gå hemåt.

När vi skulle gå tillbaka insåg vi att vattnet hade sjunkit så pass mycket så att det var gångbart rakt över till Lembongan. Istället för att behöva gå 20 minuter till Yellow Bridge kunde vi istället gå rakt över. SÅ coolt! Detta gjorde att vi sparade lite tid och hann till våran efterlängtade solnedgång.

Middag åt vi på samma ställe som kvällen innan, Clasico Bar & Warung. Maten är riktigt bra, bra priser och stora portioner! Välj något med temphe eller tofu så får ni en bra veganmåltid. Currygrytan var sååå god! (Glöm inte att be att få utan ägg och fisksås.)

På vägen hem från Yellow Bridge hittade vi en restaurang som skyltade med att de körde båt från Lembongan till Nusa Penida. Vi gick in och pratade med personalen som gav oss en av deras telefoner. På andra sidan telefonen satt en man, personalens kompis, som lovade att hämta oss på vårat homestay och sedan hjälpa oss med båt över till Penida dagen efter. Vi kom överens om att han skulle hämta oss 11:45 och gick sedan hem för att sova.

Idag gick vi upp i god tid för att hinna packa och fixa oss innan vi skulle åka. 11:30 betalade vi för vårat boende och gick sedan och satte oss utanför för att vänta på våran chaufför. Klockan blev 12:15 när vi gav upp och frågade om han som sköter homestayet kunde skjutsa oss istället... Förmodligen hade han vi pratade med igår glömt bort eller på något sätt missförstått oss. Men jag blev lite stressad ett tag, då jag inte visste hur vi skulle ta oss ifrån ön till vårat nya boende..

Men, våran snälla homestay-chef hjälpte oss. Väl i hamnen gick vi till närmsta båtbolag och köpte en biljett. Vi gav honom pengarna och han svarade "eran båt går nu, gå ditåt". Så vi följde med 4 andra turister till en liten motorbåt och fick skjuts över. Så vi kom över till våran nya ö, bara lite stressade och nervösa.

Sammanfattning av Nusa Lembongan.

Vi blev båda två kära i Lembongan. Den avslappnade och mysiga stämningen var perfekt för oss. Ett stort plus för att det var så korta avstånd överallt, så att det faktiskt gick att promenera till alla sevärdheter. Stränderna och vattnet var så vackert och människorna så glada och vänliga. Nusa Lembongan får 9/10 i betyg av oss.

Vi bodde på "Kakiang Homestay", ett väldigt gulligt litet homestay med bra läge. Som sagt, 20 minuter max till allt man vill se och göra är perfekt. Rummet var stort och fräscht och ac:n fungerade precis som den skulle. Det var inte inkluderad frukost men det fanns ett kök precis utanför rummet där man kunde laga allt man ville, dock var köksdelen inte lika fräsch som rummet. Vi hade dock ett ganska stort problem: det fanns knappt något vatten. Under två hela dagar var vi utan vatten i både dusch och handfat. Så Kakiang Homestay får 5/10 mest p.g.a. vattenbristen.

Nu har gjort oss hemmastadda i vårat nya boende på Nusa Penida. Vi ska precis gå ut, kolla in närområdena och äta mat. Vi hörs när vi upptäckt Penida mer.