Leta i den här bloggen

söndag 15 september 2019

Nu har vi checkat av hela Singapore

Dag 3 och 4 i Singapore var nästintill lika fullspäckade. Är man i denna stad i bara några dagar så gäller det att planera in allt man vill hinna göra och se. Vi lyckades faktiskt checka av alla våra önskemål. Dagen startades i ett område som heter Clarke Quay, en historisk kaj. Det mest utmärkande är de färgglada husen men det har även blivit ett partyområde med många nattklubbar och barer. Vi åkte dit på förmiddagen för att slippa partyt och för att kunna njuta av omgivningen mer!

Vi åt även lunch i Clarke Quay. Jag hade hittat en helvegansk snabbmatsrestaurang, Nomvnom, som serverade allt från burgare, pasta och pizza. Både jag och Nemo tog varsin burgare, vi valde en med tempeh och en med svamp, båda var jättegoda! Nomvnom låg i ett köpcentrum där man hade utsikt över hela Clarke Quay. Ett stort plus för att det inte var så dyrt heller, runt 95kr för burgare, dricka och sallad!

Efter att vi gått runt i Clarke Quay tog vi tunnelbanan tillbaka till vårat rum för ett dopp i poolen. Vi ville även börja packa (då det bara var en dag kvar) och hinna "fixa oss" för kvällens aktiviteter. Vi tog sedan bussen ner till Raffles Hotel för ett besök på Long Bar. Raffles Hotel är mest känt som platsen där drinken Singapore Sling uppfanns och det var exakt därför vi var där. Singapore Sling var fantastiskt god men det som jag är mest förtjust i är att vid varje bord står det ett påse jordnötter. Man skalar jordnötterna och sedan slänger man skalen på golvet (!). Så roligt. För någon månad sedan öppnades Long Bar igen, efter en tids renovering. Så det var en väldigt fräsch och modern bar nu. Vi satt i någon timme och sippade på drinken, kastade jordnötsskal på golvet och pratade, sååå mysigt!

Vi hade redan innan vi åkte insett att det är, som jag skrev i förra inlägget, den kinesiska Månfestivalen under den tiden som vi var i Singapore. Den 13/9 hade vi läst att det var den officiella dagen, så direkt efter Raffles satte vi oss på tunnelbanan till China Town. Nemo köpte en "Mooncake" som man enligt högtiden ska äta samtidigt som man tittar på månen. China Town var fyllt med kineser som samlats på olika utehak (och andra som ville titta på). Det var ljuslyktor även här, precis som vid Gardens By the Bay. Såå fint! Vi hann tyvärr bara stanna en liten stund, då tiden bara flugit förbi. Helt plötsligt var klockan 21:30 och vi hade inte ens ätit middag... Vi sprang in på 7/11 och köpte snabbnudlar som vi redan kokade hemma. Som vegan är inte China Town det ultimata stället att äta på. De restauranger vi hittade hade kött, kyckling eller fisk i varenda rätt... Tur att snabbnudlar finns ;)

Vårat flyg gick 17:10 dagen efter, så vi passade på att besöka Botanic Gardens på förmiddagen innan vi rullade mot flygplatsen. Botanic Gardens är en fantastisk vacker och lugn oas mitt i storstadens hets och rörelse. Vi promenerade runt i olika trädgårdar och fick ett lugnt avslut på en fantastisk start.

Singapore i sin helhet får 10/10 i betyg! Det är väldigt enkelt att transportera sig emellan de olika områdena och kollektivtrafiken är billig! Maten är lite dyrare men som ni sett finns det billigare alternativ att hitta. De flesta aktiviteter som vi gjort har varit helt gratis så där behöver man inte lägga ner mycket pengar. De mesta pengarna läggs på boende, mat och så kollektivtrafiken. Vi betalade 10 SGD (70kr) för ett busskort och det räckte under hela tiden vi var här. Mat finns för runt 100kr/måltid. Och vi bodde gratis, så i den aspekten vet jag inte riktigt vad det kostar. Men vi hade hittat ett boende för 1500 kr för två personer i 3 nätter, men det låg en liten bit utanför själva centrum. Vi båda har älskat Singapore och ser framemot att komma tillbaka en annan gång!

Nu lämnar vi Singapore och flyger till Bali! Första stoppet är Sanur Beach där vi tänker ta det riktigt, riktigt lugnt.