Leta i den här bloggen

lördag 14 september 2019

Singapore med inslag av Indien och Kina

Hej! Nu har jag lämnat Sverige och påbörjat min resa.

Avresan från Stockholm började bra. Jag, Ior och Nemo var där i god tid, så att vi hann säga hejdå till min familj och ta det lugnt innan flyget skulle gå. När boardingen började gick jag fram och scannade mitt boardingpass, men det lyste rött och stod "gå till personal". Framme hos personalen fick vi reda på att det var någon bugg med vårat sista flyg vilket gjorde att vi inte fick gå på planet, utan att spärren/buggen var borttagen. Vi stod i minst 20 minuter i väntan på att personalen skulle fixa det och jag blev sååå stressad för vi hade bara 55min mellan våra flyg i Helsingfors. Tillslut tillkallades en ny personal som tryckte på två knappar och sen var det bara att gå på! Gissar att detta är det första som inte går som planerat denna resa ;) Sen bar det av till Singapore, första stoppet på resan.



Vi hade genom min mormor fått kontakt med en familj som bor i Singapore och fick lyxen att bo hos dem under hela våran vistelse. Dem var hur snälla och hjälpsamma som helst och vi fick hjälp och guidning med allt som behövdes. Första kvällen ägnade vi hemma i huset och umgicks med barnen som gärna ville visa sina skor och leksaker för oss.

Andra dagen var fullsmockad med planer. Jag hade hört talas om att det fanns en panoramautsikt högst upp i ION shoppingmall, som skulle vara gratis. När vi gick dit var det först ett privat event och dagen efter visade det sig att det INTE alls var gratis. Utan att man behövde köpa något för 20 SGD (140kr-ish) i själva köpcentrumet. Så vi skippade det och åkte istället till Little India.







































Little India är som Nemo beskrev det: som att komma direkt till Indien. Färgglada hus och tempel och fantastiska dofter. Som vegan är det ett paradis att åka till Little India. Där fanns det restauranger att välja och vraka mellan. Vi valde ett litet familjeägt ställe som hette Shree Bhaavan. Maten var sååå god och det var billigt också! 130kr för både mig och Nemo inklusive Lime soda (som också var vääldigt gott)































Efter lunchen tog vi en riktigt turist-sightseeingeftermiddag, och besökte alla mina favoritställen i Singapore. Vi tog tunnelbana (japp, det är hur lätt som helst att åka kollektivtrafik här, och billigt. Vi kom inte fel en enda gång!!) till Marina Bay och gick först till Merlion, Singapores officiella maskot. Sedan tog vi en snabb titt i Marina Bay Sands, det rymdskepps-liknande hotellet som ni ser i bilden nedan. Marina Bay Sands är inte bara ett hotell det är även ett shoppingcenter med de mest exklusiva affärerna. Det jag tycker är coolast, förutom att det ser ut som rymdskepp (???) är att det finns en liten vattenkanal INUTI köpcentret? Där man för en liten peng kan få åka gondol igenom.














Kvällen avslutades på min absoluta favoritplats: Gardens By the Bay. Under den tid vi var där firades en kinesisk högtid, Månfestivalen. Till min förtjusning och förvåning var hela trädgården pyntad med kinesiska figurer och ljuslyktor. Vi åt indiskt även denna kväll från en restaurang som heter Chutney Mary. Chutney Mary var lite dyrare än i Little India och maten var inte lika god, men helt klart schysst! Vi satt på gräsmattan under träden och tittade på ljusshowen (oförglömligt!). För er som inte vet: Gardens By the Bay har varje dag en ljusshow där träden ändrar färg samtidigt som det spelas musik. Denna gång hette showen "a jurney through Asia", vilket jag tyckte var väldigt passande till vad jag precis har startat! Jag rekommenderar verkligen ALLA att besöka detta ställe om ni har vägarna förbi Singapore.













































Nu står klockan på 00:25 så det är verkligen dags att sova!
Godnatt, vi hörs!



1 kommentar:

  1. Åh vad härligt det ser ut! Vilka fina bilder, och häftigt med kinesiskt tema i parken. Äntligen fick jag läsa lite blogg igen😉💕
    Kram /mamma

    SvaraRadera