Leta i den här bloggen

tisdag 10 september 2019

Nästan färdigpackad

Hej igen!

Sitter just nu omringad av väskor och småsaker som på något magiskt sätt ska få plats i mina två ryggsäckar. Det är en hel del saker man behöver om man ska vara borta i 11 månader.

Jag tänkte dela med mig av min packlista för att även ni ska få en förståelse för allt som kan behövas, eller så kanske ni kan ta lite inspiration till eran resa! Jag har försökt att lägga all packning i antingen kompressions-packpåsar, små plastpåsar eller tygpåsar. Allt för att få lite mer ordning och för att det ska ta liiiite mindre plats. I packpåsarna har jag även försökt dela upp det, så att en packpåse är till överdelar, en för underdelar och en för badkläder osv.


Kläder
Bekväma skor
Sarong 2 st
Shorts 1 par vandrings och 1 par tränings
Strumpor 8 st
Trosor 10 st
BH 2 sport+1 vanlig
Vandringsbyxor 
Svala tunna byxor 
Långa träningsbyxor 
Tunn skjorta 
Klänning 
Bikinis 3 st
Tjocktröja (typ fleece)
T-shirts 5 st
Linnen 2 st
Vandringsskor
Flipflops
Regnjacka
Buff
Pyjamas 2 st
Keps
Dunjacka
Kjol
Badtröja
Skärp
Mygghatt

Jag hade en tanke om att kläderna var det som skulle ta mest plats men där hade jag väldigt fel. Det är alla necessärer, apotek och annat som gör att väskan blir proppfull.

Hygien
Tandborstar 2st
Tandkräm 3 tuber
Tandstickor
Tops
Ansiktskräm
Ansiktstvål + skrubb
Tvål
Schampokaka
Balsam
Solkräm 30+50
Aftersun
Rakhyvel
Handsprit
Näsdukar
Nagelsax
Pincett
Deo
Vitaminer
Linser och linsvätska
Solglasögon
Hårborste + tofsar
Hårhandduk

Jag kom på något väldigt smart, som jag tänkte tipsa om. Ni vet små tygpåsar som man ofta får om man köper smycken. Jag klippte olika tabletter i "portionsstorlek" och la de i dessa små tygpåsar tillsammans med innehållsförteckningen (så att man vet vad det är för tabletter). På så sätt tar inte värktabletter osv lika mycket plats, för man slipper kartongerna. (se bild)

Apotek

Allergimedicin (myggor)
Sårtvätt
Våtservetter
Dimor
Resorb
Ipren+Alvedon
Nässpray
Plåster
Skavsårsplåster
Åksjuketabletter
Termometer
Fotlinda
Malaronetabletter
Novalucol
Myggmedel
Ögonsalva
Dextrosol



Sömn/överlevnad
Resekudde
Öronproppar
Reselakan
Ögonmask
Resehanddukar
Vattenflaskor
Bok
Hörlurar

Viktigt
Mobil + laddare
Visum
Pass
Kontokort 2 st
Körkort
Internationellt körkort
Försäkringspapper
Minneskort till kamera
Kopior på pass+körkort
Namn + telefonnummer till anhöriga
Papper med viktiga nummer (bank, spärrnummer, ambasad)
Reseadapter med alla uttag
Grenuttag med förlängningssladd
20-30 dollar undanlagda
Powerbank + laddare
Kamera + laddare
Vattenkamera + laddare
Hårddisk
Högtalare  + laddare
Bankdosa
Platta + laddare
Minneskortsläsare
Vaccinationspapper
Dykcert
Dykloggbok
Vattenrengörare
Ior (!!!)
Passfoton










Prylar
Ficklampa/pannlampa
Armékniv
TSA-lås (hänglås)
Plånbok
Sykit
Säkerhetsnålar, karbinhake
Hopfällbar mugg och skål
Spork
Fruktkniv
Diskmedel



Övrigt
Midjeväska
Några meter snöre (kan användas som tvättlina) + tvättvål
Passfodral
Kortlek + Spel
Packpåsar
Sverigepresenter att ge bort
31 dollar till Laos-visum
Vegan-lappar (hittade ett dokument där det stod "Jag är vegan, jag äter inte bla bla bla", på alla världens språk. Så jag har skrivit ut och plasta in de språk som jag kommer möta)












Som ni kanske ser är det såååå mycket mer än bara kläder som man behöver ha med sig. Jag tror (när allt väl i väskan) att jag har med mig allt man kan behöva, och lite till.

Nu måste jag packa färdigt så att jag är redo att åka. 21:00 IDAG (??) lyfter flyget från Arlanda. Och sen är vi iväg. Vi hörs då!

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den stora ryggsäcken väger 18 kilo (såå tung) och den "lilla" kanske runt 7 kilo. Så det är lite väl tungt. Men det fanns inget jag ville plocka bort :/

      Radera
  2. Det blir till att skicka hem allt du shoppar på resan då :). Och vilka muskler du får :)

    SvaraRadera