Leta i den här bloggen

torsdag 5 mars 2020

Jag älskar Australien

Efter våra fantastiska nätter i Airlie Beach och Whitsundays var det dags att fortsätta åka norrut, denna gång mot ännu en ö, Magnetic Island. Vi hade turen att fantastiska Tora skulle åka till exakt samma ställe och bo på samma hostel. Tillsammans satte vi oss på bussen och lämnade Airlie Beach. Vill man ta sig ut till Magnetic Island måste man ta sig till den lilla staden Townsville, som enligt några killar som är bofasta där INTE är något att se. Från Townsville kan man antingen välja mellan en passagerarfärja eller en bilfärja. Efter fyra timmar klev vi av i Townsville och promenerade direkt till färjan som på 30 min skulle ta oss till Magnetic Island. Vi kom fram på eftermiddagen och valde att ta det lugnt resten av dagen. Vi bodde på Base Hostel, som har ryktet att vara Australiens bästa hostel. Och absolut, det var väldigt fint och mysigt. Rummen var enskilda bungalows, man hade en egen strand och pool och det låg ensamt längst kusten. Men, vi blev ändå inte helt imponerade. Kanske hade våra nätter på lyxresorten skämt bort oss lite.

Under våran andra dag väntade ett heldagsäventyr. Vi, tillsammans med Tora, åkte ner till centrumet för att försöka hyra en så kallad barbiebil. En av höjdpunkterna med Magnetic Island är att man ska hyra, vad som ser ut som, en barbiebil för att kunna ta sig runt på ön. Väl framme hos biluthyraren visar det sig att man måste vara minst 21 år och att bilarna var manuella. Efter lite betänketid valde vi att skrota barbiebilen och ringde istället en uthyrare som hyrde ut bilar från 18 år och uppåt. Vi fick ingen rosa barbiebil men istället fick vi en automatisk jeepliknande bil med öppet tak. Ganska cool den också!

När vi tillslut lyckats hyra en bil kollade vi på kartan och började köra. Efter cirka tio minuter hade vi råkat passera ALLA våra stopp och hamnade högst upp på ön vid Horseshoe Bay. Vi valde att gå ur bilen och hamnade på ett mysigt lunchställe. Vid Horseshoe Bay finns även en av öns få tillgångar till att bada i havet. Som ni kanske vet vid det här laget så finns det en ofantlig mängd med spännande och farliga djur i Australien och såhär års finns det massor av stingande djur i havet. Men, vid Horseshoe Bay finns en inhägnad del där man säkert kan bada i havet. Efter lunchen passade vi på att ta oss ett dopp innan vi gjorde ett andra försök till att hitta till våra destinationer,

Efter lite om och men lyckades vi hitta till The Forts Walk, en promenad som bjuder på allt från andra världskrigsbefästningar, fantastiska utsikter och koalor. Såhär högt upp i Australien är vädret riktigt tropiskt och temperaturen ligger ganska stadigt på 35 grader. Att promenera i det fuktiga, varma klimatet blir fort väldigt svettigt och då skulle vi klättra upp för backar också! Men, utsikterna var fantastiska och promenaden var helt klart värt allt svettande. Och vi fick se våran andra koala!!

Efter The Forts Walk gjorde vi ett försök att ta oss till ett vattenfall som vi hade fått tips om. Efter några felkörningar och u-svängar hittade vi till sist rätt. Vi började med att klättra upp för att få ännu en överblick över denna otroliga ö. Naturen och landskapet på Magnetic är helt fantastisk, de blåa vattnet, de gröna träden och bergen. För varje dag som går blir jag mer och mer kär i Australien. Efter våran lilla klättring återstod ännu en backe som vi smidigt lyckades ta oss nerför för att komma till vattenfallet. Efter all klättring var det svalkande vattnet allt vi behövde. Det blev ett snabbt dopp innan vi tog oss tillbaka till bilen för att vila på hostelet ett tag.

Vi hann chilla vid poolen i drygt en timme innan vi satte oss i bilen igen för att försöka hitta en bra utsiktsplats för att kunna se solnedgången. Tyvärr var vi lite sent ute och kom fram precis när solen gick ner. Ett gäng gråa moln började sakta dra in mot ön och vi valde att köra tillbaka till boendet. På kvällen blixtrade det rejält över havet men som tur var klarade vi oss utan regn. Dagen efter skulle Tora lämna Magnetic för att åka vidare och vi gick upp tidigt för att skjutsa henne till färjan tillbaka till Townsville. På tillbakavägen passade vi på att handla mat innan det var dags att lämna tillbaka bilen.  Resten av dagen spenderade vi på hostelet, njutandes av Australiens bästa hostel.

Nästa dag var det dags för oss att säga hejdå till Magnetic Island, eller ja, jag sa "Vi ses senare" då jag ska tillbaka hit i Juli. Vi satte oss på bussen från Base till färjan, sedan tog vi färjan över till Townsville där bussen mot Mission Beach väntade på oss. Redan innan hade jag funderat över varför vi ens valde att åka till Mission Beach och när vi kom fram blev mina funderingar större. Vårat hostel låg 30 minuter med buss ifrån närmaste centrum och centrumet var inte större än Segeltorps centrum. Jag kollade direkt på Olivia och sa ganska bestämt att vi INTE kunde stanna här i tre nätter. Så, efter en natt valde vi att lämna Mission Beach för att åka mot östkustens sista stopp Cairns.

Efter ett ganska drastiskt beslut hamnade vi i alla fall i Cairns och kunde ääääntligen återförenas med Tora igen. Två timmar efter att vi anlänt gick vi ut för att träffa våra kompisar och säga hejdå till en kanadensare som skulle åka hem dagen efter. Det är galet hur många fantastiska människor vi har lärt känna under våra månader här. Det är så otroligt roligt att nästan alla åker samma rutt, så man känner igen nästan 50 % av alla som går runt på gatorna. har jag sagt att jag älskar Australien?

Nu är vi som sagt inne på östkustens sista stopp, vilket känns helt galet. Jag är så lycklig över dessa månader med Olivia i Australien. Och vi kommer ha en fantastisk vecka här i Carins med massor av aktiviteter. Så ni borde längta efter nästa inlägg, det gör jag!