Leta i den här bloggen

onsdag 12 februari 2020

Regniga dagar i Byron Bay

Det tog emot att lämna Spot X efter en vecka. Men, på onsdags morgonen satte vi oss på bussen i riktning mot Byron Bay, staden som vi sett så mycket framemot att åka till. När jag och Olivia planerade våran resa fångade Byron Bay vårat intresse direkt, det såg så fantastiskt mysigt ut på alla bilder. Tyvärr gjorde ett sex dagars långt regn och åskoväder att vi inte blev lika lyriska som vi förväntat oss. Redan när vi lämnade Spot X hade solen helt försvunnit och himlen var fylld med gråa regnmoln. Väl framme i Byron vräkte regnet ner och åskan mullrade. Detta fortsatte som sagt var under alla våra sex dagar i Byron. Regnet gjorde det nästintill omöjligt att vistas utomhus. Alla mysiga promenader genom staden och längs stranden som vi sett så mycket framemot blev istället korta ruscher till en bestämd destination, oftast en mataffär eller en klubb. Och ja, ni läste rätt, då vi inte kunde fylla dagarna med så mycket aktiviteter valde jag och Olivia att gå ut på klubb/pubb med våra nya kompisar från Spot X. Riktigt roligt!

För att inte spendera hela dagarna inne på hostelrummet, som förövrigt var sådär, såg vi till att träffa våra nyfunna vänner. Vi umgicks framförallt med två tyskar och ett svenskt par, fantastiska människor!! Men hann få till några träffar med ett gäng andra svenskar, en britt och tre italienare också. Långtråkigt blev det aldrig, utan det fanns alltid någon som ville ses på ett café eller för en kort promenad i regnet.

Vi bodde på hostelet Nomads, som enligt vårat tycke var sådär. Köket var riktigt ofräscht och en hel del människor som bodde där valde att inte diska efter sig, vilket gjorde att det stod smutsig disk överallt. Rummen var inte heller så fräscha och Olivia råkade få en säng som ständigt gnällde eller skrek till så fort hon rörde sig en centimeter. Men, det låg väldigt centralt, vilket underlättade våra snabba springturer. Att äta ute på restaurang i Australien är nästan dyrare än i Sverige och för att hålla oss inom våran budget lagar vi nästan all mat själva. Efter fyra månader med att äta ute är jag ganska nöjd över att få skriva mina egna inköpslistor, gå och storhandla och sedan laga min egen mat. Inte för att skryta men vi har blivit riktiga mästerkockar och lagar allt från tacos, bananpannkakor, burgare och olika pastasåser.

Under våran sista dag hade vi bokat in en paddlingstur där man med största sannolikhet fick paddla tillsammans med delfiner. Men, när vi vaknar samma morgon hade jag fått ett sms om att de var tvungna att ställa in paddlingen då det kommit för mycket regn. Besvikna över att missa ännu en höjdpunkt bestämde vi oss för att försöka utnyttja den sista dagen. Mot kvällskvisten slutade det att regna och vi, tillsammans med våra tyska kompisar, drog genast iväg på Byron Bays kända "lighthouse trek", en 1 timmes promenad längs kusten för att komma till fyren. Promenaden var väldigt och vi promenerade igenom staden, längst stranden som var full av surfare (sååå avundsjuk, men min handled är fortfarande inte bra än) och igenom ett skogsparti. Från fyren fick man utsikt över hela staden och vi fick t.om. se en glimt av solnedgången. På tillbakavägen tyckte Nico, våran tyska kompis, att han såg delfiner hoppa i havet utanför. Ett tiotal delfiner simmade och surfade på vågorna, SÅ coolt. I just det ögonblicket, med solen som var på väg ner och delfinerna som simmade omkring utanför, insåg jag hur ofantligt mycket jag tycker om Australien. Vilket fantastiskt land, hörrni.

Efter fem väldigt regniga nätter lämnade vi Byron Bay. Men, jag kommer med största sannolikhet komma tillbaka. Jag föll för stämningen i den lilla staden och överväger att komma tillbaka hit en längre period. Under den sista dagen med promenaden fick vi för första gången se skymten av de riktiga Byron, och herregud vilken otrolig stad.