Leta i den här bloggen

tisdag 28 april 2020

Sammanfattning av Australien

Jag och Olivia var från förskolan upp till åttan oskiljaktiga. Men, vid 14 års ålder gled vi ifrån varandra och tappade all kontakt. 5 år senare fick jag ett meddelande av Olivia, då jag la upp en post på facebook där jag sökte resekompisar. Olivia skickade en förfrågan om att resa tillsammans. Jag blev förvånad men så glad och svarade såklart ja. Vi träffades några gånger innan avresa för att planera, men vi hade inga direkta planer utan skissade mest upp en idé på rutt. När vi väl träffades på Sydneys flygplats kändes det som att vi aldrig varit ifrån varandra. Vi träffade en resebyrå som hjälpte oss att fastställa en plan för våra två månader i Australien. Mina absoluta favoritmånader. Vi reste ifrån Sydney till Tasmanien där vi spenderade en vecka, sedan flög vi till Melbourne för att på nästan två månader ta oss upp till Cairns, via hela östkusten. Vi stannade vid nästan alla tänkbara städer men fick tre absoluta favoriter. Våran favoritstad blev den lilla men otroligt charmiga staden, Noosa. Det fanns en väldigt avslappnad stämning i staden och närheten till stranden gjorde att vi föll pladask. Under en promenad längst kusten upp till Fairly Pools, två naturliga pooler, blev vi helt förälskade i staden. Det finns en blandning av öde stränder, klippiga berg och ett litet centrum. Det var härifrån som vi gjorde både utflykten till Fraser Island och en kanotpaddling. Ibland när jag blundar drömmer jag mig tillbaka till Noosa, en plats som jag definitivt måste åka tillbaka till.


Våran andra favoritstad är storstaden Sydney, som vi besökte hela tre gånger på två månader. Jag är inte ett jättestort fan av storstäder men Sydney har något speciellt. Blandningen av höga hus, stränder och grönområden gjorde att det inte kändes som en "typisk" storstad. Jag ÄLSKAR Sydney och även fast vi var där tre gånger vill jag åka tillbaka. Staden är väldigt stor och har som sagt väldigt mycket att erbjuda. Vi gjorde två olika kustpromenader, där Bondi-Coogee blev våran favorit. Redan här fick vi en inblick på de fantastiska landskap och naturer som finns i Australien. Vi förälskade oss också i den Botaniska trädgården, där man får utsikt över både opera huset och Sydneys skyline.



Våran tredje favoritstad blev, trots det dåliga vädret, Byron Bay. Tyvärr regnade det under alla våra fem dagar i Byron, vilket gjorde att vi inte fick uppleva Byron i sina bästa dagar. Vi hade planerat både paddling med delfiner, promenader och surfning men på grund av regnet var vi tvungna att ställa in det mesta. Den lilla staden är otroligt mysig och stämningen är, precis som i Noosa, väldigt avslappnad och lite bohemisk. Vi lyckades tillslut ta oss ut för att promenera till Byron Bay's fyr, en väldigt mysig och vacker promenad som tyvärr slutade i spöregn. Jag skulle gärna åka tillbaka hit för att få se Byron i ett bättre skick. Men, trots regnet blev vi kära i staden.


Då vi besökte många olika städer hann vi med att bo på minst femton olika boenden. Vi bodde för det mesta på hostel men provade för första gången appen coachsurfing. För er som inte vet vad coachsurfing är så är det en app där olika människor erbjuder andra att bo hos dem, gratis. Oftast är det människor som själva reser mycket eller människor som är intresserade av att lära känna nya personer. Vi hade en blandning av bra och lite sämre upplevelser, men för det mesta blev vi positivt överraskade! Tips är att kolla värdens recensioner och välja efter dem. När vi inte använde oss av coachsurfing bodde vi på hostels, vilket är ett flertal rum med flera våningssängar i rummet. Som mest var vi 14 stycken i samma rum, men oftast handlade det om 6-8 personer.Vårat absoluta favoritboende blev våran gratis uppgradering på Whitsundays, som gjorde att vi hamnade på en privat ö med femstjärnigt boende. Vi skulle egentligen ha bott två nätter på en båt, men tack vare en uppgradering hamnade vi alltså på denna fantastiska ö. Vi bodde i ett rum tillsammans med fyra andra tjejer. Sängarna var, till skillnad från alla andra sängar vi haft, i klass med hotellsängar och duscharna var magiska. Vi hade även tillgång till en egen pool, badkar, kajaker, pingisbord och biljardbord. Varje dag fick vi frukost, lunch, snacks, middag och dessert (alltså slapp vi laga mat själva!!). Våra nätter på Whitsundays känns som en dröm och ibland när jag blundar känns det som att det är hit jag kommer.



Om man inte räknar med vårat absoluta favoritboende så kommer hostelet Bunk i Surfers Paradise på första plats. Dagen efter vi landade i Sydney, första gången, gick jag och Olivia till en resebyrå som hjälpte oss att boka in alla aktiviteter samt de flesta boendena under våran resa. Våran första plan var att vi skulle coachsurfa när vi var i Surfers Paradise, men den värden vi var i kontakt med tvingades avboka vilket gjorde att vi var tvungna att hitta ett annat boende. Våra kompisar Wilma och Albin, som vi träffat på surfcamp skulle bo på Bunk så vi valde att bo på samma. Till skillnad från de hostel som resebyrån bokat var detta riktigt, riktigt fräscht. Det var en väldigt lugn och avslappnad stämning, sängarna var stora och stabila OCH det fanns en pool! Som ni kanske märker var våra standards inte så höga och dessa små saker gör att vi fick ett favoritboende.



När jag reste runt i Asien åt jag ute på restauranger till både frukost, lunch och middag. Oftast kostade varje måltid runt 15-50 kr, vilket gjorde att vi valde att njuta av att slippa laga mat. Men, när vi kom till Australien blev det ändring på det. Här är allting väldigt mycket dyrare än i Asien, en ganska enkel måltid på restaurang kunde vara närmare 100-200 kr. Då vi ville göra flera aktiviteter i Australien valde vi, för ekonomiska själ, att laga nästan all mat på vårat hostel. Jag ska erkänna att det blev en hel del gröt och pasta med tomatsås. Men! Ibland lyxade vi till det och våran favoritmåltid som vi själva lagade var när vi la lite extra pengar på att köpa och göra hamburgare. Det blev en lite billigare variant men vi fick både kött, vegansk burgare, toastbröd, ost, ketchup och stekt lök. Det ser inte mycket ut för ögat, men det tårades i ögonen av lycka. Vi fick rester på både ost och toastbröd vilket resulterade i varma, stekta ostmackor, favorit nummer två!



Under två månader gick vi ut på restaurang max fem gånger och våran favorit blev, tro det eller ej, Dominos. Efter all pasta med tomatsås var en pizza allt vi önskade. Innan denna resa hade jag aldrig ätit på dominos och till min förvåning fanns det ett flertal veganska alternativ med både ost och köttsubstitut. När vi lyxade till det rejält beställde vi även in veganskt vitlöksbröd, vilket var bland det godaste jag ätit. Vissa dagar hade de ett erbjudande om att en stor pizza kostade runt 35 kronor, vilket gjorde att vi inte gick så mycket back i våran matbudget!



Efter två månader i ett och samma land känner vi oss nästan som experter på Australien, eller i alla fall på östkusten av detta enorma land. Vi har tre saker vi tycker att ni MÅSTE göra om vi väljer att besöka Australiens östkust, vilket jag tycker att ni borde göra. Först och främst, har man ens varit i Australien om man inte har provat att surfa? Vi diskuterade länge innan vi åkte om hur länge vi ville vara på surfcamp och tillslut kom vi fram till att om vi väl vill prova på surfning borde vi ge oss själva tiden att verkligen lära oss, så vi stannade i en vecka. De fyra första dagarna lärde man sig något nytt och resterande dagar bestod av repetition. Att lära sig surfa var svårare än jag trodde men SÅ mycket roligare än jag tänkt mig. Om man hamnar under vattenytan? Absolut, fler gånger än man faktiskt står på brädan. Men, det är det som blir själva grejen. När man väl lyckas fånga en våg blir man så nöjd och stolt. Att surfa i Australien är ett måste, ni kommer ha fantastiskt roligt. Då vi valde att stanna så länge på surfcampet hann vi lära känna massor av fantastiska människor, t.ex. Albin och Wilma som vi fortsatte att träffa längst hela kusten. Det blir en väldigt mysig stämning på campet, alla är där för samma sak, alla är nybörjare och man tillbringar all vaken tid tillsammans.



Det andra vi tycker att ni borde göra om ni åker till Australien är att åka till Whitsundays. Att se världens vitaste strand, Whitehaven Beach, och att snorkla vid de Stora Barriärrevet var magiskt. Vi fick som sagt en gratis uppgradering som gjorde att vi bodde på en resort istället för på en båt, vilket var helt fantastiskt. Tillsammans med resortgänget, speciellt Tora, hade vi de bästa dagarna i våra liv. Glida runt bland Whitsundaysöarna, hoppa ner bland otroliga korallrev och promenera på en av världens finaste stränder. Låter inte helt fel va? Många vi träffade jämförde Whitsundays och Fraser Island-utflykterna och för oss var Whitsundays snäppet bättre. Jag tycker fortfarande att man borde göra båda, men är man som oss och gillar stränder och avkoppling mer än fart och äventyr är Whitsundays för er.



För Olivia hade det inte varit någon Australien resa utan att hoppa fallskärm. Så när killen på resebyrån frågade om vi ville hoppa fallskärm i Cairns blev svaret ja från oss båda. Vi planerade in att göra hoppet så sent på våran resa som möjligt, med tanken "om vi dör har vi iallafall hunnit göra hela våran resa innan". Jag var nervös i nästan två månader och när vi till sist var framme vid dagen innan mådde jag skit. Jag var såååå nervös och mådde riktigt illa. Men, vi lyckades ta oss till kontoret morgonen efter och vid 10 hade vi genomfört det coolaste jag gjort i hela mitt liv. När vi fick på oss utrustningen och satte oss på flyget hade all min nervositet lagt sig och jag ändrade inställningen till "let's do this". Olivia var bland de första som fick hoppa medan jag fick vänta till sist. Ljudet som låter innan man sugs ut är samma ljud som när man dammsuger och råkar suga upp något lite för stort och kraftigt. Efter ljudet faller man fritt i över en minut, sedan rycks det till och fallskärmen fälls ut. Känslan att falla fritt omgiven av ett fantastiskt landskap är obeskrivlig. Så fort vi landade ville jag upp igen för att sedan hoppa ner. Helt otroligt.



Jag förväntade mig inte så mycket av Australien och var helt ärligt inte jättetaggad på att åka dit. Jag ville såklart till Australien men hade inte sett fram emot det lika mycket som t.ex. Vietnam eller Laos. Men, oj oj oj vad jag fick äta upp det. Våra månader i Australien var de bästa månaderna på hela min resa och förmodligen i hela mitt liv. Jag har aldrig mått så bra som under dessa månader med Olivia. En av de saker som förvånade mig mest var att man skulle träffa så många människor. När jag reste runt i Asien var vi för det mesta ensamma, vilket jag tror har att göra med att vi reste ganska mycket och gjorde en annorlunda rutt än alla andra. Men, i Australien följer de flesta en och samma rutt vilket gör att man ofta träffar samma personer flera gånger. Vi fick kontakt med ett flertal personer som gjorde våra månader i Australien ännu bättre. Jag saknar redan min australienska lilla familj och är otroligt glad över alla nya kompisar som jag fått.



Den händelse som etsats sig fast mest hos mig och som jag är lyckligast över, är att vi blev gratis uppgraderade på Whitsundays. Vi skulle egentligen bott på en båt och jag som är så fruktansvärt åksjuk hade nog inte klarat av det så bra. Istället fick vi två helt fantastiska nätter på en egen ö, med superfina människor. Vi träffade Tora tack vare att vi blev uppgraderade och jag har nog aldrig klickat så bra med någon på så kort tid. Världens finaste Tora. Tack resegudarna för att vi fick denna uppgradering och dessa upplevelser! 



En annan händelse och känsla som etsats sig fast hos oss är känslan när man lyckas fånga en våg under surfningen! I början vadade man ut tills vattnet var upp till höfterna, sedan väntade man tills dess att man såg skymten en, vad som kunde vara, en bra våg. Man hoppade upp på brädan, började paddla och hade man tur lyckades man ställa sig upp lagom i tid för att fånga vågen. Som ni kanske listat ut hände detta in jätteofta. Då kanske ni förstår lyckan NÄR det väl händer! Ännu gladare blev vi när vi efter lektion tre paddlade djupare ut för att försöka ta de gröna vågorna. Innan stod vi som sagt på grunt vatten och försökte surfa på de vita skummet. Men, efter tre lektioner var det dags att paddla ut och ta de större vågorna. Själva paddlingen ut var inte att leka med, ett flertal fall eller så kallade "tvättmaskiner" runt i vågorna och sedan kom vi förhoppningsvis fram. Känslan när jag för första gången lyckades fånga en av de större, gröna vågorna är obeskrivlig. Jag var SÅ stolt och lycklig.


Våra månader i Australien var mer än fantastiska och något jag länge kommer leva på. Australien som land har otroligt mycket att erbjuda, allt från små kuststäder, storstäder, klippiga berg och långa vita stränder. Jag skulle kunna skriva en hel bok och saker att se och göra i Australien, men här kom en "kortare" sammanfattning. Jag blev helt förälskad i Australien och planerar redan nu på ett sätt att komma tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Tack Moa för ännu en fantastisk berättelse. Jag känner att jag lever med. Du är en härlig berättare.Jag känner mig glad att du nu är hemma i dessa oroliga tider. Kram

    SvaraRadera
  2. Wow, ja Australien skall vi till någon gång:-) Det ser helt fantastiskt ut och jag är så glad att du och Olivia hittat tillbaka till varandra och att du hittat fler underbara vänner att besöka i Sverige och övriga världen.

    SvaraRadera